Indonesia bakal umum polisi baru berkaitan EV, beri insentif cukai untuk tarik pelabur automotif dan bateri

Indonesia bakal umum polisi baru berkaitan EV, beri insentif cukai untuk tarik pelabur automotif dan bateri

Jangan ingat Malaysia saja yang cuba nak jadi hab tumpuan automotif untuk rantau ini. Negara-negara jiran lain pun mengintai perkara yang sama. Jadi, apa yang paling berkesan untuk menarik perhatian pelabur datang dan berniaga di sini? Satu yang paling utama tentulah dasar-dasar yang ketengahkan.

Dalam perkembangan terbaru, seperti dilaporkan oleh Reuters, Indonesia dalam perangkaan akhir untuk mengumumkan dasar-dasar kenderaan elektrik (EV) negara itu, dengan menawarkan potongan cukai kepada pengeluar bateri EV dan pengeluar kenderaan asing.

Minggu lalu, Timbalan Menteri Perindustrian Indonesia, Harjanto menyatakan, Indonesia sangat-sangat menggalakkan syarikat dan juga pelabur dari Jepun dan Korea untuk menceburkan diri dalam perniagaan kenderaan elektrik di Indonesia dalam semua peringkat yang terlibat dalam pengeluarannya.

“Lebih rendah pembebasan karbon EV, lebih rendah juga kadar cukai yang dikenakan. Sasaran kami ialah untuk mencapai 20% daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang dikeluarkan di Indonesia ialah EV menjelang 20205,” ujar beliau.

Harjanto bagaimanapun menolak untuk menamakan syarikat yang sedang dalam perbincangan dengan pihaknya, tetapi Hyundai mungkin satu daripada syarikat yang dimaksudkan itu. Hujung tahun lalu ada laporan menyatakan bahawa Hyundai bersedia untuk melabur sebanyak US$880 juta (RM3.6 bilion) di Indonesia, dan ada perancangan untuk mengeluarkan kenderaan elektrik dari sana.

Indonesia bakal umum polisi baru berkaitan EV, beri insentif cukai untuk tarik pelabur automotif dan bateri

Selain itu, penghujung 2017 juga menyaksikan Mitsubishi Motors mengumumkan sedang dalam perbincangan dengan kerajaan Indonesia untuk menjalankan kajiselidik prasarana EV di negara berkenaan. Bagi Renault dan Volkswagen pula, walaupun tidak menyatakan EV secara terperinci, bakal beroperasi dari kilang pemasangan di Indonesia juga.

Indonesia, yang merupakan hab pengeluaran kenderaan kedua terbesar di ASEAN selepas Thailand, turut mensasarkan untuk dalam usaha untuk mewujudkan perjanjian persefahaman berkaitan tarif yang terlibat dengan negara-negara yang mempunyai permintaan EV yang tinggi. Ini termasuklah untuk menjadi hab pengilangan bateri lithium di rantau ini, dan bersaing dengan Malaysia yang juga telah mengumumkan rancangan itu sebelum ini.

Menurut Harjanto, pembinaan kilang bateri lihtium bernilai US$4 bilion (RM16.3 bilion) di Sulawesi akan selesai dalam tempoh 16 bulan. Lapaoran itu juga menyebut bahawa Indonesia mempunyai sumber bijih nickel laterite yang banyak. Ia merupakan bahan penting bagi pengeluaran bateri lithium-ion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required