Mazda bakal umum keuntungan jatuh 70% – laporan

Mazda bakal umum keuntungan jatuh 70% – laporan

Nampaknya tahun ini merupakan tempoh yang agak sukar untuk pengeluar-pengeluar automotif Jepun. Minggu lalu Nissan mengumumkan keuntungannya jatuh 98.5%, dan kini Mazda pula dijangka akan mengumumkan perkara hampir sama.

Menurut laporan Nikkei, Mazda akan mendedahkan prestasi untuk tempoh suku pertama fiskalnya hari ini, dan ia dijangka akan mengumumkan kejatuhan untung sebanyak 70% dalam operasi mereka untuk tempoh April hingga Jun 2019.

Laporan berkenaan turut menyebut Mazda dijangka mengumumkan keuntungan operasinya sekitar 10 bilion yen (US$92 juta) untuk tempoh tersebut, atau hanya separuh dari jangkaan pasaran 19.7 bilion yen berdasarkan ramalan oleh QUICK Consensus.

Jumlah jualan keseluruhan pula dijangka sekitar 850 bilion yen, atau jatuh 3%. Jualan global pula dijangka akan mencecah sekitar 350,000 unit, jatuh 10% berbanding tahun lalu. Laporan tersebut turut menyebut permintaan terhadap model sedan dan hatchback Mazda 3 turut jatuh dari yang dijangka.

Mazda 3 generasi baharu telah direka bagi bersaing terus dengan jenama-jenama premium Eropah, membuatkan model utama jenama berkenaan dijual lebih mahal dari sebelum ini. Pasaran Amerika yang kini lebih berminat dengan SUV dan model-model lebih besar turut menyukarkan lagi keadaan Mazda.

Namun tidak seperti Nissan, Mazda tidak menunjukkan tanda-tanda mereka akan memberhentikan pekerja atau mengecilkan jumlah produksi sebagai langkah menstruktur kembali operasi mereka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required