Sekitar 15 ke 20 tahun lalu, jarang-jarang kereta dilengkapi dengan Cabin Filter atau penuras udara untuk bahagian kabin, diletakkan di atas motor penghembus (blower motor) sistem pendingin hawa kereta tersebut. Tetapi untuk kereta-kereta terkini, hampir semua model telah dilengkapi dengan komponen tambahan ini.

Apa fungsi sebenar penuras udara ini? Adakah ia hanya helah pengeluar untuk menambah satu lagi komponen yang perlu ditukar ketika kereta berkenaan di servis?

Tugas sebenar Cabin Filter ini adalah menapis dahulu udara yang disedut oleh motor penghembus sebelum ia melalui cooling coil dan kemudian menghembus udara nyaman yang sejuk ke muka anda. Dengan udara yang telah ditapis, anda bukan sahaja dapat menghirup udara lebih bersih, ia sebenarnya menyelamatkan cooling coil anda dari menjadi kotor.

Apa kesan sekiranya cooling coil berkenaan kotor? Jika anda sudah lama memiliki kereta, anda tentu pernah membawa kereta ke bengkel pendingin hawa untuk menservis sistem berkenaan, dan kemudian mekanik menyarankan agar sistem tersebut dibuat ‘full service’ dan papan pemuka (dashboard) kereta anda perlu dibuka, melibatkan kos yang mahal.

Untuk pengetahuan anda, tujuan utama papan pemuka berkenaan perlu dibuka adalah untuk mengeluarkan cooling coil tersebut. Cooling coil yang kotor akan menyebabkan suhu sejuk sukar untuk dipindahkan ke udara yang melaluinya, seterusnya menyebabkan sistem pendingin hawa anda mengambil masa yang sangat lama untuk menyejukkan kabin dan kurang sejuk dari biasa – justeru cooling coil berkenaan perlu dibersihkan.

Nah, di sinilah Cabin Filter menjadi penyelamat poket anda – ia memang perlu ditukar pada tempoh masa tertentu, tetapi ia juga dapat mengelakkan cooling coil dan motor penghembus menjadi kotor dan mengelakkan anda perlu membuka papan pemuka untuk menservis komponen tersebut.

Proses menukar Cabin Filter ini juga sangat mudah. Ia selalunya terletak di belakang glove box – hanya perlu membuka habis glove box, buka penutup slot, dan keluarkan penapis tersebut. Selalunya bengkel akan mengenakan kos buruh yang sangat rendah (kadang-kadang percuma) untuk menukar penapis ini.

Untuk mereka yang mempunyai kereta yang telah dilengkapi dengan Cabin Filter ini, anda juga perlu berhati-hati. Jika ada pihak yang menyatakan sistem pendingin hawa anda perlu diservis sehingga melibatkan papan pemuka perlu dibuka walaupun kereta tersebut mempunyai Cabin Filter, ia mungkin hanya usaha untuk mengambil kesempatan – anda perlu tanya dengan lebih mendalam mengapa ia perlu dilakukan.

Anda juga perlu berhati-hati dengan produk-produk yang kononnya boleh “membersihkan cooling coil hanya dengan semburan cecair” – buat apa nak sembur padahal komponen tersebut tidak kotor dan anda hanya perlu menukar Cabin Filter?