GALERI: Proton Saga 2019 1.3 Standard AT – RM36k

GALERI: Proton Saga 2019 1.3 Standard AT – RM36k

Ketika pelancarannya, Proton Saga 2019 hanya ditunjukkan dalam varian paling lengkap, Saga 1.3 Premium AT pada harga RM39,800. Tetapi, ada dua lagi varian yang tidak dipamer sekali; 1.3L Standard MT (RM32,800) dan terakhir, varian pertengahan 1.3L Standard AT (RM35,800), seperti yang anda lihat di dalam galeri ini.

Sebanyak lebih kurang RM4,000 perbezaan antara varian pertengahan dan yang paling tinggi. Apa perbezaan spesifikasi atau kelengkapan antara kedua-dua varian ini? Pertama, versi Standard AT ini tidak dilengkapi dengan lampu nyalaan siang LED.

Rim pula lebih kecil, beralih daripada saiz 15 inci kepada saiz 14 inci, walaupun masih menggunakan rekaan baru yang sama untuk 2019. Selain itu, perumah cermin sisi serta pemegang pada pintu pula datang dengan warna hitam, bukan dalam warna badan yang sama. Bagaimanapun, pada bahagian tiang B adalah sebaliknya; ia mengenakan warna badan yang sama, sedangkan pada varian Premium ia dibiar dalam warna hitam.

GALERI: Proton Saga 2019 1.3 Standard AT – RM36k

Di dalam, tiada skrin sentuh tujuh-inci untuk sistem infotainmen yang sama seperti pada varian Premium. Ia diganti dengan radio yang lebih ringkas, walaupun masih dalam keadaan “terapung”, juga dengan sambungan Bluetooth. Bahagian stereng pula tiada lagi ciri butang multi-fungsi, dan jumlah speaker pula hanya tinggal dua daripada empat buah pada Premium. Paparan instrument cluster pula masih jenis yang sama.

Dari segi keselamatan, tiada ciri kawalan kestabilan dan bantuan mula mendaki pada varian ini. Namun, ia lengkap dengan ciri ABS dan EBD, yang sebelum ini tiada pada model Standard. Dua beg udara dan cagak Isofix adalah ciri standard.

GALERI: Proton Saga 2019 1.3 Standard AT – RM36k

Tentang enjin, ia hanya ditawarkan dalam satu unit yang sama, 1.3 liter VVT empat-silinder petrol yang menghasilkan 95 PS pada 5,750 rpm dan 120 Nm pada 4,000 rpm. Transmisi Saga 2019 pula telah beralih kepada automatik 4AT dan bukan lagi CVT. Varian Standard MT menggunakan kotak gear lima-kelajuan Getrag yang sama seperti sebelum ini.

Untuk maklumat lanjut tentang perbezaan spesifikasi antara varian bagi Proton Saga 2019 ini, layari CarBase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Different.. 1. No more heavy power steering
    2. Considerably Relaxed engine for highway 2600rpm at 1000km/h
    3. Stronger brakes.
    4. Looks good wth embishments

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Different.. 1. No more heavy power steering
    2. Considerably Relaxed engine for highway 2600rpm at 1000km/h
    3. Stronger brakes.
    4. Looks good wth embishments.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required