Kereta nasional baru DreamEDGE – segmen B saiz plus, teknologi hibrid, dikilangkan di sini dan siap 2021

Kereta nasional baru DreamEDGE – segmen B saiz <em>plus</em>, teknologi hibrid, dikilangkan di sini dan siap 2021

Kini sudah rasmi bahawa DreamEDGE dilantik menjadi syarikat pengendali bagi projek kereta nasional terbaru (NNCP) yang akan dibangunkan nanti. Pertanyaan lebih menarik, apa yang akan dibangunkan dan bila ia akan diperkenalkan?

Apa yang sempat dikongsikan oleh CEO DreamEDGE, Khairil Adri Adnan, syarikat itu setakat ini merancang untuk mengeluarkan sebuah kereta sedan hibrid segmen B besar sebagai model pertama. Teknologi utama yang terlibat di dalam projek ini pula dimaklumkan akan diperoleh atau disokong oleh Daihatsu Jepun. Tentang apa teknologi yang dimaksudkan itu, beliau tidak memberikan huraian lanjut.

Garis masa bagi projek ini juga sudah ditetapkan. Selepas pengumuman ini, DreamEDGE akan meneruskan pula dengan membuat mock-up bagi keupayaan kejuruteraan bermula hujung Ogos ini. Kemudian, pada pertengahan September 2019, mereka akan memulakan pengambilan tenaga kerja tambahan untuk projek ini.

Kemudian, enam bulan selepas itu, DreamEDGE sepatutnya mampu untuk menghasilkan model prototaip pertama kereta ini, dijadualkan pada Mac 2020 nanti. Kemudian, dalam tempoh setahun selepas itu, iaitu pada Mac 2021, model pertama kereta nasional terbaru ini akan dilancarkan.

Kereta nasional baru DreamEDGE – segmen B saiz <em>plus</em>, teknologi hibrid, dikilangkan di sini dan siap 2021

Diminta mengulas berkaitan tempoh waktu 18 bulan yang sepertinya agak singkat untuk mereka membangunkan sebuah model kenderaan, beliau optimis dengan jumlah masa yang ada itu. “Dengan bantuan dan sokongan kerajaan dan juga penyedia teknologi (Daihatsu Jepun), masa yang ada ini mencukupi,” jelas Khairil.

Berkaitan keupayaan pengilangan pula, Khairil memaklumkan pihaknya akan menggunakan kemudahan sedia ada di Malaysia berdasarkan kontrak (contract manufacturing) untuk memasang dan mengeluarkan model ini nanti. Kemudahan mana yang akan digunakan bagaimanapun tidak dinyatakan.

Sebagai rekod, di Malaysia kita mempunyai beberapa lokasi dan kemudahan pengilangan automotif, antaranya milik DRB-Hicom di Pekan, Pahang, kilang pemasangan Naza di Gurun, Kedah dan juga kemudahan Sime-Darby di Kulim – selain kilang-kilang dari jenama besar yang lain seperti Toyota, Honda, Proton dan Perodua.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required