MITI umum DreamEDGE jadi syarikat kereta nasional baru, dapat sokongan teknologi dari Daihatsu

MITI umum DreamEDGE jadi syarikat kereta nasional baru, dapat sokongan teknologi dari Daihatsu

Dalam perkembangan terbaru berkaitan projek kereta nasional terbaru (NNCP), kerajaan melalui Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Darell Leiking pagi ini mengumumkan bahawa pihak DreamEGDE telah dilantik sebagai syarikat pengendali atau “anchor company” yang akan bertanggungjawab ke atas projek berkenaan.

Dengan pengumuman ini, dua syarikat lain yang sebelum ini turut menunjukkan minat terhadap projek berkenaan tidak terpilih sebagai syarikat utama. Yang dimaksudkan ialah dari Elenvi Otomotif Sdn Bhd dan sebuah lagi oleh Mimco yang sebelum ini telah menunjukkan rekaan awal bagi model SUV Alif.

MITI umum DreamEDGE jadi syarikat kereta nasional baru, dapat sokongan teknologi dari Daihatsu

Pengumuman kedua yang turut diberi penekanan dalam sidang media yang sama ialah Daihatsu Jepun dinamakan sebagai syarikat penyedia sokongan teknologi kepada projek berkenaan. Syarikat ini bagaimanapun tidak akan bertindak selaku rakan niaga atau rakan strategik kepada DreamEDGE. Menurut Darell, projek ini akan biayai sepenuhnya menggunakan dana swasta dan kerajaan tidak akan mengeluarkan wang sama sekali – melainkan memberikan sokongan dari sudut insentif dan struktur cukai.

Kereta dan teknologi apa yang akan dibangunkan? Menurut CEO DreamEDGE, Khairil Adri Adnan, mereka sedang mempertimbang untuk menghasilkan sebuah kereta sedan segmen B plus, dengan menggunakan teknologi hibrid sebagai model pertama. Di dalam majlis yang sama, beliau turut menyebut bahawa model berkenaan akan dilancarkan pada bulan Mac 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required