Mimco Alif – bayangan model SUV elektrik Malaysia

Mimco Alif – bayangan model SUV elektrik Malaysia

Ini merupakan satu daripada cadangan bagi projek kereta nasional ketiga – dikenali sebagai Mimco Alif yang dihasilkan oleh Alam Perkasa Konsortium (APC). Alif merupakan nama modelnya, sementara Mimco membawa maksud Malaysian International Motor Company.

Secara konsepnya, Mimco Alif ialah sebuah SUV elektrik saiz sederhana, dan dilaporkan rekaannya telah dihasilkan oleh pereka terkemuka, Giorgetto Giugiaro dan anaknya, Fabrizio (yang khabarnya turut merupakan sebahagian daripada konsortium berkenaan).

Imej render ini adalah berdasarkan lakaran APC yang didedahkan The Edge bulan lalu, dan matlamatnya adalah untuk menjadikan lakaran itu sebuah kenyataan. Ini bermaksud, ia perlu mempunyai potongan badan yang realistik, serta mengurangkan sedikit saiz rodanya serta “otot” pada badan kenderaan.

Mimco Alif – bayangan model SUV elektrik Malaysia

Banyak perincian dari lakaran awal masih dikekalkan. Gril bentuk ‘M’ menjadi ciri khususnya (tanpa bukaan udara kerana ia EV), serta lampu belakang yang lebar dan LED sepenuhnya, sementara lampu hadapan diperkemaskan sedikit untuk membayangkannya sebagai kenderaan produksi sebenar. Logo Mimco dalam bulatan warna biru dan kepala burung ditengahnya disudahi dengan warna emas.

Apa pandangan anda tentang versi kami ini terhadap Mimco Alif? Jika ia benar-benar menjadi kenyataan, ramai yang akan membelinya? Seperti diumumkan sebelum ini, ada rancangan yang sangat besar untuk model berkenaan. Ia dirancang untuk membuat penampilan sulung di Geneva Motor Show pada Mac tahun hadapan, sebelum mula dijual pada 2022.

Konsortium berkenaan merancang untuk menjual 60,000 unit Alif setahun, dengan 80% daripadanya untuk pasaran eksport termasuk ke Eropah dan Amerika Syarikat. Dengan pelaburan awal RM5 bilion, APC mensasarkan untuk meraih pendapatan tahunan sebanyak RM14 bilion. Boleh tercapai atau tidak, itu kena tunggu dan lihat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required