Acura Type S kembali – TLX Type S Concept didedah

Acura Type S kembali – TLX Type S Concept didedah

Selain dari Type R, satu ketika dulu Honda turut terkenal dengan menghasilkan model-model Type S sebagai model yang lebih sporty dari versi standard terutamanya menerusi divisi mewah meraka iaitu Acura. Kini, nama tersebut telah kembali menerusi sebuah model konsep digelar Type S Concept yang akan membuat kemunculan di The Quail, a Motorsport Gathering pada 16 Ogos ini, sebelum ke Pebble Beach Concours d’Elegance Concept Lawn pada hari Ahad.

Menurut Acura, Type S Concept ini adalah langkah asas bagi membolehkan mereka kembali dengan “Precision Crafted Performance” yang turut dicanangkan ketika pengenalan NSX generasi baharu. Jenama tersebut turut mengesahkan bahawa model konsep ini adalah prebiu kepada Acura TLX generasi kedua versi Type S.

Dari 2001 hingga 2008, empat model Acura Type S telah dihasilkan untuk pasaran Amerika Utara – 3.2CL Type S 2001-2003, 3.2TL Type S 2002-2003, RSX Type S (Integra DC5) 2002-2006 dan TL Type S (kembar kepada Accord Euro R CL7) 2007-2008. Secara asasnya, varian Type S ini bukan sahaja menampilkan rupa yang lebih sporty, malah turut diberikan enjin lebih berkuasa serta tingkat taraf pada sistem suspensi dan brek.

“Kemunculan semula Type S merupakan instrumental dalam misi kami bagi mengembalikan Acura kepada asas prestasinya. Dari mengembalikan NSX hingga ke memenangi perlumbaan peringkat tertinggi kereta sport Amerika Utara dan memperkenalkan semula generasi baharu bermula denga RDX, kami menghidupkan semula Acura dengan asas asli nilai jenama kami, satu demi satu,” kata Jon Ikeda, naib presiden dan pegawai jenama Acura.

Acura Type S kembali – TLX Type S Concept didedah

Menurut Acura, “Precision Crafted Performance” pada model konsep ini diserlahkan menerusi bentuk badan dan juga stance kereta tersebut, menampilkan garis bayangan badan yang berkuasa ekspresif, namum masih menampilkan rekaan yang bersih.

Type S Concept ini menampilkn elemen baharu dalam rekaan Acura termasuk lampu hadapan empat ‘mata batu permata’ LED, gril Diamond Pentagon dan lampu nyalaan siang “Chicane” (juga bertindak sebagai lampu isyarat membelok) serta lampu belakang , kesemuanya diinspirasikan dari kereta lumba prototaip Acura ARX-05.

Muka yang agresif ini diteruskan pada bahagian sisi dengan pelbagai permukaan badan dan diseimbangkan dengan garis-garis yang tajam, menghasilkan impresi bahawa setiap permukaan yang berubah adalah seiring dengan aliran ke belakang, menurut Acura. ‘Otot-otot’ pada ruang roda belakang menyerlahkan lagi lebar kereta ini.

Bahagian belakang direka dengan ekor yang tajam, bersama spoiler karbon forged yang dibina bersepadu. LED “Chicane” juga diberikan pada lampu belakang, manakala pada bahagian bawah bampar diberikan diffuser bersaiz besar yang turut menempatkan empat tip ekzos bulat bersaiz besar.

Selain itu, ia turut menerima komponen aero lain yang diperbuat dari karbon forged iaitu splitter udara hadapan dan belakang, bendul sisi, dan kemasan pada rim 21-inci. Karbon forged tersebut dihasilkan dengan menggabungkan lapisan-lapisan karbon sehingga mencapai kekuatan karbon tenun tradisional. Model konsep ini juga dilengkapkan dengan brek Brembo dengan angkup empat-omboh.

Akhir sekali, badan kereta ini menerima warna Double Apex Blue Pearl yang dihasilkan menerusi aplikasi pigmen nano. Warna ini adalah sempena untuk memperingati model-model Type S dengan warna biru, termasuk TL Type S 2007-2008. Kereta ini direka oleh Acura Design Studio di Califronia, dan menurut jenama tersebut, dua model baharu Type S akan diperkenalkan dalam tempoh dua tahun mendatang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required