Kerajaan takkan selamatkan DreamEDGE jika gagal bangunkan projek kereta nasional ketiga – MITI

Kerajaan takkan selamatkan DreamEDGE jika gagal bangunkan projek kereta nasional ketiga – MITI

Biarpun DreamEDGE Sdn Bhd telah pun diberikan mandat untuk membangunkan projek kereta nasional ketiga, namun sekiranya syarikat tersebut gagal melaksanakan tanggungjawab tersebut, kerajaan tidak akan menyelamatkannya. Itu yang ditegaskan oleh menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) Datuk Darell Leiking.

Menurutnya lagi, projek itu adalah inisiatif swasta, bukan oleh kerajaan. Selain itu, DreamEDGE telah memberikan jaminan bahawa ia tidak akan meminta pembiayaan daripada kerajaan.

“Kami (kerajaan) hanya menyokong ekosistem dan ini adalah satu usaha yang baik yang boleh berjaya. Jika sekiranya gagal, ia adalah kegagalan pengurusan…kegagalan produk. Tetapi dalam hal ini, produk adalah jelas dan mereka dapat bekerjasama dengan teknologi Jepun dan yakin dengannya. Jadi mengapa kita perlu menyekatnya. (Walau bagaimana pun) Jika mereka meminta wang, kami tidak akan menyokongnya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Kerajaan takkan selamatkan DreamEDGE jika gagal bangunkan projek kereta nasional ketiga – MITI

Apabila ditanya mengapa ia dinamakan projek kereta nasional sedangkan ia adalah inisiatif swasta, Darell menjelaskan bahawa di bawah cadangan Dasar Automotif Nasional baharu, kereta nasional kini ditakrifkan sebagai kereta yang dibina di Malaysia oleh syarikat Malaysia yang menggunakan 90% atau lebih tenaga kerja tempatan.

“Kami (kerajaan) membangunkan negara sedikit demi sedikit. Kami sedang berusaha memastikan rakyat mendapat manfaat daripada inisiatif swasta itu, peluang pekerjaan diwujudkan dan teknologi baharu di bangunkan. Di bawah pengawasan kami, kami tidak akan memberikan dengan mudah insentif seperti insentif cukai, melainkan syarikat-syarikat layak mendapatnya, sama ada ia milik tempatan atau antarabangsa,” katanya.

Pada 9 Ogos lalu, MITI telah mengumumkan syarikat yang bakal bertanggungjawab dalam melaksanakan projek mega ini. Di mana projek ini akan dibiayai sepenuhnya menggunakan dana swasta dan kerajaan tidak akan mengeluarkan wang sama sekali – melainkan memberikan sokongan dari sudut insentif dan struktur cukai. CEO DreamEDGE, Khairil Adri Adnan, pula berkata, mereka sedang mempertimbang untuk menghasilkan sebuah kereta sedan segmen B plus, dengan menggunakan teknologi hibrid sebagai model pertama. Malah turut menyebut bahawa model berkenaan akan dilancarkan pada bulan Mac 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required