Mercedes-Benz Malaysia rai ulangtahun ke-15 kilang produksi di Pekan – kini cecah 100k unit pengeluaran

Mercedes-Benz Malaysia rai ulangtahun ke-15 kilang produksi di Pekan – kini cecah 100k unit pengeluaran

2019 merupakan tahun ke-15 penubuhan kilang produksi Mercedes-Benz bagi unit pemasangan tempatan (CKD), di Pekan, Pahang. Malah sejak ditubuhkan pada 2004, sehingga kini, kilang produksi seluas 339,000 kaki persegi ini, telah mencatatkan pengeluaran sebanyak 100,000 unit. Ia melibatkan pemasangan untuk lima model Mercedes-Benz dengan 13 varian, ini termasuklah barisan C-Class, E-Class, S-Class, GLC, GLC Coupe, Mercedes-AMG C 43 serta GLC 43. Model Mercedes-AMG C 43 4Matic menjadi unit yang ke 100,000 dihasilkan di kilang pemasangan di Pekan.

Bukan setakat menumpukan kepada pengeluaran bagi pasaran tempatan, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) kini mengorak langkah lebih agresif dengan memulakan eksport ke Filipina untuk model C 180 Avantgarde Line dengan unit pemanduan sebelah kiri (LHD). Malahan ini merupakan model pertama LHD yang dipasang di kilang di Pekan untuk tujuan eksport ke Filipina.

Dalam majlis ringkas sambutan ulangtahun ke-15 tersebut, Dr. Claus Weidner, presiden dan CEO MBM berkata, sejak penubuhan kilang di Pekan, MBM telah melabur sebanyak RM300 juta bagi membangunkan keseluruhan fasiliti pemasangan termasuk dengan kehadiran pelbagai teknologi termaju.

“Sebagai peneraju jenama premium, Mercedes-Benz komited untuk merancakkan lagi landskap mobiliti di Malaysia. Kami mencapai piawaian kejuruteraan tertinggi dalam pengeluaran kenderaan pemasangan tempatan, tanpa berkompromi soal keselamatan, teknologi, reka bentuk atau kualiti. Malahan, kejayaan pelancaran kenderaan yang ke-100,000 unit yang dipasang di Malaysia membuktikan kepercayaan dan permintaan rakyat Malaysia terhadap produk kami,” ujarnya.

Mercedes-Benz Malaysia rai ulangtahun ke-15 kilang produksi di Pekan – kini cecah 100k unit pengeluaran

Beliau turut menambah, MBM telah membangunkan satu lagi fasiliti pemasangan terbaharu bagi merancakkan lagi pengeluaran mereka dan ia dijangka bakal memulakan operasinya dalam tempoh dua minggu akan datang. Antara teknologi termaju yang bakal digunakan menerusi fasiliti terbaharu ini ialah E-Shuttle, di mana Malaysia menjadi negara pertama di Asean yang menggunakan teknologi ini. Di mana teknologi ini membolehkan badan kenderaan dipusingkan sehingga 360 darjah untuk pergerakan sistem yang lebih luas.

Selain itu, fasiliti terbaharu ini juga menerapkan Marriage Concept untuk pemasangan badan kenderaan dan sistem penjana kuasa secara serentak. Dengan kaedah baharu ini, keseluruhan sistem penjana kuasa boleh dipasangkan ke dalam badan kenderaan dengan hanya satu proses, sekaligus meningkatkan kualiti.

Malah ia turut diterapkan dengan dua lagi teknologi termoden iaitu High Voltage Vehicle Technology yang melibatkan pemasangan kenderaan hibrid serta Semi-Automatic Wheel Alignment, di mana Malaysia merupakan salah satu negara CKD yang terawal menggunakan mesin penjajaran roda separa-automatik ini.

Tambah Claus Weidner lagi, bagi langkah yang seterusnya, MBM perlu menantikan pengumuman mengenai Dasar Automotif Nasional (NAP) 2019 yang bakal diumumkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) yang dijangka berlangsung pada bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required