MyCar tidak setuju pelaksanaan teksi motosikal, mahu kerajaan sokong e-hailing tempatan sedia ada

MyCar tidak setuju pelaksanaan teksi motosikal, mahu kerajaan sokong e-hailing tempatan sedia ada

Pengendali khidmat perkongsian kenderaan (e-hailing) tempatan iaitu MyCar pagi tadi melakukan satu sidang media untuk menyatakan kedudukan mereka berkenaan isu teksi motosikal, yang telah diberikan ‘lampu hijau’ untuk beroperasi di Malaysia.

Syarikat itu secara tegas membantah sebarang perkhidmatan teksi motosikal, tidak kira sama ada ia syarikat tempatan seperti Dego Ride atau luar negara seperti Go-Jek. Antara sebab yang dinyatakan adalah perkhidmatan ini kebanyakannya digunakan di negara dunia ketiga, sedangkan Malaysia menuju ke arah negara berpendapatan tinggi dan maju.

Kemudian, mereka juga menyatakan khidmat teksi motosikal tidak diperlukan kerana Malaysia mempunyai jaringan jalan raya yang baik dan ia cuma akan mengundang lebih banyak masalah seperti gejala sosial yang merosakkan dan tidak selamat kerana kadar kemalangan motosikal adalah tinggi.

MyCar tidak setuju pelaksanaan teksi motosikal, mahu kerajaan sokong e-hailing tempatan sedia ada

Sebaliknya, pengasas MyCar, Noah Maideen mencadangkan kerajaan supaya menyokong 37 pengendali e-hailing tempatan yang sedia ada sekarang untuk berinovasi dan bersaing secara sihat di kalangan penyedia khidmat ini. Menurut beliau lagi, syarikat e-hailing tempatan sudah bertungkus-lumus untuk menepati peraturan yang ditetapkan kerajaan, dan adalah tidak adil untuk membenarkan syarikat luar yang sudah beroperasi lebih lapan tahun diletakkan untuk bersaing dengan mereka yang cuma baru wujud setahun setengah.

Dalam satu isu lain, MyCar mahu Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) supaya lebih tegas dalam pelaksanaan peraturan terhadap syarikat e-hailing yang telah ditetapkan. Mereka mendakwa terdapat syarikat dari luar yang masih lagi dibenarkan beroperasi sedangkan secara terang-terang mencabuli peraturan tersebut. Walaubagaimanapun, nama syarikat itu tidak didedahkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required