Go-jek dapat ‘lampu hijau’ kabinet untuk dilaksanakan

Go-jek dapat ‘lampu hijau’ kabinet untuk dilaksanakan

Kabinet telah bersetuju secara prinsipnya untuk membenarkan perkhidmatan ride-hailing motosikal seperti Go-jek untuk beroperasi di negara ini. Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof berkata, ketika mesyuarat mingguan kabinet hari ini (21 Ogos), perkara itu dibincang dengan panjang lebar dan diberikan “lampu hijau”, lapor The Star.

“Secara prinsipnya, kabinet bersetuju agak perkhidmatan seperti Go-jek dilaksanakan. Kementerian Belia dan Sukan serta Kementerian Pengangkutan telah diminta untuk memperhalusi perkara ini, dan berbincang mengenai undang-undang yang perlu dipinda atau gubal untuk membolehkan perkhidmatan itu beroperasi di negara ini,” ujar beliau.

Redzuan juga memaklumkan, ia mungkin akan mengambil masa “satu atau dua bulan” untuk membolehkan kedua-dua kementerian itu mencadangkan kaedah untuk membolehkan pelaksanaan perkhidmatan itu, sebelum kemudiannya diusulkan untuk mendapat kelulusan kabinet. Menurut beliau, adalah sangat penting untuk penyedia perkhidmatan ride-hailing motosikal ini dikawal selia secara sah di Malaysia.

“Kita ingin pastikan, apa yang dilaksanakan untuk memberdayakan ekonomi golongan beliau adalah tidak bercanggah dengan undang-undang,” tambah Redzuan. Cadangan berkaitan perkara ini tercetus selepas perjumpaan antara Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman dengan pengasas Go-Jek, Nadiem Makarim bersama Perdana Menteri, Tun M. Go-Jek ialah sebuah syarikat ride-hailing motosikal Indonesia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required