Go-jek perlu dibentang ke Kabinet – Anthony Loke

Go-jek perlu dibentang ke Kabinet – Anthony Loke

Menteri Pengangkutan Anthony Loke berkata keputusan untuk membenarkan servis e-hailing menggunakan motosikal, Go-Jek untuk beroperasi di Malaysia masih lagi belum dimuktamadkan dan perlu dibentangkan pada kepada Kabinet terlebih dahulu, lapor The Star.

“Tiada lagi keputusan akhir untuk membenarkan atau tidak membenarkan Gojek dan ia masih dalam peringkat konsep dan cadangannya akan dibawa ke Kabinet terlebih dahulu,” katanya dalam sesi sidang media selepas beliau mencuba KL Monorel yang baharu sahaja dipertingkat di Bukit Nanas sebenar tadi.

Beliau mengesahkan bahawa Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman telah menjemputnya untuk hadir ke mesyuarat bersama pengasas Go-Jek Nadiem Makarim dan juga Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohammed semalam (19 Ogos). Namun katanya Syed Saddiq perlu mencadangkan perkara ini kepada Kabinet sebelum apa-apa keputusan di buat.

“Sudah tentu Menteri Belia mencadangkan dari sudut pandang belia bagu mewujudkan peluang pekerjaan. Kami melihatnya dari sudut keselamatan dan aspek operasi. Pandangannya (Syed Saddiq) perlu dipertimbangkan dan kami akan melihat cadangan tersebut dengan lebih serius,” tambah Loke.

Hujung minggu lalu Syed Saddiq telah cuba mengumpulkan pendapat orang ramai sama ada mereka bersetuju atau tidak dengan impak perkhidmatan ini kepada ekonomi menerusi ciapan pada akaun Twitter beliau. Undian tersebut telah ditutup dengan mengumpul sebanyak 56,427 maklum balas – 88% daripadanya memilih Setuju.

Pada tahun 2017, perkhidmatan seumpama ini sebenarnya telah pun diperkenalkan di Malaysia menerusi aplikasi Dego Ride. Namun atas berberapa sebab terutamanya keselamatan, Dego Ride telah diharamkan oleh kerajaan terdahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required