Syed Saddiq kumpul pendapat adakah perkhidmatan teksi motosikal bagus untuk ekonomi Malaysia

Syed Saddiq kumpul pendapat adakah perkhidmatan teksi motosikal bagus untuk ekonomi Malaysia

Di negara jiran seperti Indonesia dan Filipina, perkhidmatan penghantaran menggunakan motosikal (termasuk membawa penumpang) sudah menjadi kebiasaan dan digunakan oleh ramai orang. Sementara itu, di negara kita pula, khidmat ini cuma digunakan untuk penghantaran barang dan makanan.

Melihat kepada perkara ini, menteri belia dan sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman cuba mengumpulkan pendapat orang ramai sama ada mereka bersetuju atau tidak dengan impak perkhidmatan ini kepada ekonomi. Contoh yang diambil adalah GoJek di Indonesia.

“Anak muda Malaysia, saya perlukan suara anda. Untuk membantu golongan mat motor, adakah anda bersetuju dengan ekonomi GoJek (pengangkutan dua roda untuk orang, makanan dan perniagaan kecil)? Di Thailand atau Singapura, kurang setahun, ratusan ribu peluang pekerjaan baru tercipta,” tulis Saddiq dalam Twitter.

Undian yang beliau lakukan dalam Twitter tersebut mengumpul sebanyak 56,427 maklum balas, dengan 88% daripadanya memilih Setuju. Undian itu cuma dilakukan dalam masa sehari dan baru sahaja tamat beberapa jam yang lalu.

Untuk pengetahuan anda, selain penghantaran makanan dan barang menggunakan motosikal yang sedia ada sekarang (seperti GrabFood, Food Panda dan pelbagai lagi), sebelum ini juga ada khidmat teksi motosikal (membawa orang) iaitu Dego Ride di Malaysia.

Walaubagaimanapun ia telah diharamkan oleh menteri pengangkutan pada waktu itu, Datuk Seri Liow Tiong Lain atas faktor keselamatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required