Opel Corsa-e Rally – kereta rali elektrik sepenuhnya pertama di dunia bakal buat penampilan di Frankfurt

Opel Corsa-e Rally – kereta rali elektrik sepenuhnya pertama di dunia bakal buat penampilan di Frankfurt

Opel telah mengumumkan bahawa mereka telah membina sebuah kereta rali elektrik sepenuhnya (EV) yang akan dibekalkan kepada pasukan yang berminat. Kereta tersebut dihasilkan dari model EV Opel Corsa-e generasi baharu, dan ia akan membuat penampilan sulungnya di Frankfurt International Motor Show 2019 bulan hadapan.

Kereta rali Corsa-e tersebut akan menggunakan motor elektrik sama seperti Corsa-e produksi jalan raya biasa, menghasilkan 100 kW (136 hp) dan tork maksima 260 Nm. Ia menerima bekalan kuasa dari pek bateri lithium-ion 50 kWj yang boleh dicas cepat yang boleh mencapai 80% penuh dalam masa 30 minit.

Kereta tersebut juga masih boleh di cas dengan cable menerusi wallbox atau pengecaj kelajuan tinggi, manakala paras kuasa dalam bateri boleh diperiksa menerusi aplikasi “myOpel”.

Menurut Opel, Corsa-e Rally ini akan memberikan pemanduan dinamik dan seronok sama seperti model produksinya, dengan tambahan peralatan rali lain seperti suspensi rali boleh laras, roll cage bersepadu yang ringan, komputer trip rali dari Tripmaster, pelindung bawah badan untuk melindungi motor elektrik dan transmisi, pemadam api elektrik, dan juga sistem amaran keselamatan elektrik bervoltan tinggi yang baru sahaja dihasilkan.

Opel Corsa-e Rally – kereta rali elektrik sepenuhnya pertama di dunia bakal buat penampilan di Frankfurt

Kereta rali ini ditimbang dengan berat 1,400 kg, dan ia diukur sedikit lebih besar dari model jalan raya biasa. Ia 5 mm lebih lebar dan tinggi, manakala jarak rodanya ditarik 2 mm lebih panjang. Selain itu, ia turut menerima peralatan perlumbaan lain seperti paparan instrumen perlumbaan dengan sistem data-logger, brek tangan hidraulik jenis “fly-off”, serta brek dengan sistem pengurusan dan pemulihan tenaga.

Tiada sistem pacuan semua roda pada Corsa-e ini dimana kuasa dari motor elektrik hanya memacu roda hadapan – Opel tidak mengumumkan kategori mana Corsa-e ini akan bertanding, tetapi mungkin ia akan menyertai mana-mana kelas produksi 2WD berdasarkan spesifikasi yang ditampilkan.

Namun ia tetap menerima LSD jenis Torsen bagi mendapatkan lebih cengkaman pada kedua-dua roda hadapan. Corsa-E Rally ini juga diberikan set rim 17-inci dengan offset ET20, dan sistem lampu-lampu tambahan untuk SS pada kawasan gelap.

Untuk pengetahuan anda, FIA kini sedang mengimplementasikan teknologi elektrik terhadap sukan rali. Bagi musim 2021 Kejuaraan Rallycross Dunia, FIA akan memperkenalkan kategori kereta elektrik sepenuhnya, manakala WRC akan mula beralih kepada unit janakusa hibrid seperti F1 pada tahun 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required