Toyota Corolla Altis 2019 akan masuk ke pasaran Thailand 3 September ini, teaser sudah mula disiar

Nampaknya tak lama lagi Toyota Corolla generasi ke-12 akan tiba ke pasaran Asia Tenggara – Toyota Thailand sudah pun menyiarkan video teaser untuk Corolla baharu berkenaan, yang akan dilancarkan secara rasmi di negara tersebut pada 3 September ini.

Walau bagaimanapun, model pasaran ASEAN ini tidak menampilkan rupa yang sama seperti model yang muncul di Amerika dan China pada November tahun lalu, sebaliknya kita kekal menerima versi Corolla Altis.

Namun, Altis generasi baharu ini masih lagi menggunakan asas yang sama seperti Corolla sedan pasaran lain, dihasilkan dari platform GA-C Toyota New Global Architecture (TNGA). Ia hadir dengan dimensi 4,640 mm panjang, 1,780 mm lebar dan 1,435 mm tinggi, atau 10 mm lebih panjang, 5 mm lebih lebar dan 45 mm lebih rendah dari model generasi ke-11. Tetapi jarak roda Altis baharu ini masih kekal 2,700 mm.

Dari segi penggayaan, Altis akan menampilkan rupa yang seiras dengan Corolla sedan pasaran Eropah. Perincian rasmi belum lagi diumumkan Toyota Thailand, namun laporan dari headlightmag sebelum ini menyatakan bahawa ia akan hadir dengan enam varian dan tiga pilihan enjin.

Model asas 1.6 J dan 1.6 G akan dijana enjin 1ZR-FAE 1.6 liter NA Dual VVT-i berkuasa 132 hp dan tork maksima 159 Nm, digandingkan bersama pilihan kotak gear manual enam-kelajuan atau CVT automatik. Varian 1.8 GR Sport pula akan ditawarkan dengan enjin 2ZR-FE 1.8 liter NA Dual VVT-i berkuasa 140 hp/173 Nm, terdapat hanya dalam pilihan transmisi CVT auto.

Tiga varian terakhir adalah versi yang menerima sistem hibrid, iaitu 1.8 HV Entry, 1.8 HV Mid and 1.8 HV High. Unit janakuasa hibrid tersebut akan menggandingkan enjin petrol empat silinder kitaran Atkinson 2ZR-FXE, motor elektrik dan kotak gear e-CVT, menghasilkan kuasa keseluruhan 122 hp dan tork maksima 142 Nm.

Namun dalam video teaser yang disiarkan ini, berberapa ciri nampak telah disahkan akan dilengkapkan pada Altis Thailand, antaranya cruise control adaptif, amaran lintasan trafik belakang, sistem pra-pelanggaran, paparan head-up, pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense, bantuan kesan lorong, pemantau titik buta, sistem telematik, amaran keluar lorong dengan bantuan stereng, dan pelbagai lagi.

Harga juga masih belum di ketahui, tetapi berbalik pada laporan headlightmag tadi, Corolla Altis 2019 akan dijual pada harga bermula 700,000 baht (RM96,645) dan model tertinggi 1.8 HV pula berharga lebih dari satu juta baht (RM138,105).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required