Geely labur dalam syarikat ‘kereta terbang’ Volocopter

Geely labur dalam syarikat ‘kereta terbang’ Volocopter

Volocopter, sebuah pengeluar pengangkutan udara swasta German mengumumkan telah berjaya mengumpulkan sebanyak 50 juta Euro (RM230 juta) bagi pusingan pertama kutipan dana Series C yang dilakukan. Jumlah itu datangnya daripada Zhejiang Geely Holding Group, yang pada tahun 2017 telah membeli sebuah lagi pengeluar syarikat “kereta terbang”, Terrafugia. Ketika ini, Volocopter telah berhasil mengumpul kapital sebanyak 85 juta Euro.

Dana terbaru ini akan digunakan untuk melancarkan teksi udara VoloCity untuk kegunaan komersial dalam tempoh tiga tahun lagi. VoloCity ialah sebuah pengangkut udara elektrik dua-tempat duduk dengan berat 700 kg yang mampu mengangkut beban sehingga 200 kg. Ia juga menawarkan jarak perjalanan 35 km dan boleh terbang mencecah kelajuan 110 km/j. Pek bateri lithium-ion (yang menyediakan tenaga untuk 18 buah motor pada jentera ini; unit ini juga mempunyai 18 rotor) boleh ditukarkan dalam masa hanya lima minit.

Sejak ditubuhkan pada 2011, Volocopter telah membangunkan tiga generasi kenderaan udara Volocopter, dua daripadanya diberi lesen untuk penerbangan dengan kendalian manusian dan juga tanpa kendalian manusia, dengan keseluruhan dana melibatkan 35 juta Euro (RM161 juta).

CEO Volocopter, Florian Reuter menyatakan; “Pengangkutan urban perlu berkembang dalam tempoh beberapa tahun akan datang untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat. Dengan teksi udara Volocopter, kami mengunjur tahap yang lain bagi pengangkutan di udara. Pengumpulan dana ini pula membolehkan kami mempercepat pelaksanaan program Urban Air Mobility ini.”

Geely labur dalam syarikat ‘kereta terbang’ Volocopter

Sementara itu, Geely juga bersetuju untuk menjalin usaha sama dengan Volocopter untuk membawa Urban Air Mobility ke China. Pengerusi Geely Holding, Li Shufu memaklumkan; “Geely sedang dalam peralihan daripada menjadi sebuah pengeluar automotif kepada kumpulan teknologi pengengkutan, yang melabur di dalam dan membangunkan pelbagai teknologi generasi seterusnya yang berkaitan.”

“Kerjasama terbaru kami dengan Daimler, berdasarkan usahasama kami di dalam perkhidmatan ride-hailing premium, serta kerjasama di dalam Volocopter menunjukkan keyakinan kami di dalam teksi udara Volocopter sebagai langkah seterusnya did alam pengembangan yang lebih meluas terhadap teknologi elektrifikasi dan perkhidmatan pengangkutan baru,” tambah beliau.

Volocopter juga telah menjalankan beberapa demonstrasi awam terhadap kenderaan udara yang dibangunkannya. Ujian terbaru yang dijalankan di Lapangan Terbang Antarabangsa Helsinki membuktikan bahawa kenderaannya serasi dengan penyelesaian pengurusan trafik udara sedia ada. Syarikat ini juga akan menunjukkan prasarana mendarat bagi teksi udaranya, VoloPort di ITS WC, Singapura pada bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required