Audi RS7 Sportback – enjin V8 4.0L, 600 hp, 800 Nm

Audi RS7 Sportback – enjin V8 4.0L, 600 hp, 800 Nm

Selepas hampir dua tahun sejak ia dijumpai sedang diuji, Audi RS7 generasi kedua akhirnya didedahkan secara rasmi. Ini adalah kali pertama RS7 ditawarkan sebagai model lima tempat duduk badan lebar, dan datang dengan enjin lapan silinder dengan bantuan kuasa elektrik secara standard.

Di bawah bonetnya terdapat enjin V8 TFSI 4.0 liter, yang mampu menghasilkan 600 hp dan 800 Nm tork dari 2,050 rpm hingga 4,500 rpm. Hasil gabungan transmisi automatik lapan kelajuan dengan fungsi launch control, kenderaan ini boleh ememcut 0-100 km/j dalam masa 3.6 saat, sebelum mencapai laju maksimum yang dihadkan pada 250 km/j. Melalui pakej Dynamic, ia boleh ditingkatkan kepada 280 km/j, manakala melalui pakej Dynamic Plus, ia boleh menjadi 305 km/j.

Enjin pembakaran dalaman ini dibantu oleh sistem elektrikal 48 volt dengan belt alternator starter (BAS) untuk memberi sehingga 12 kW waktu memecut dan menyalurkan elektrik kepada bateri lithium ion. Pada kelajuan antara 55 km/j hingga 160 km/j, RS7 boleh sama ada menjana semula kuasa atau meluncur dengan enjin tertutup. Sistem hibrid ringkas ini memebenarkan fungsi start/stop pada kelajuan bawah 22 km/j dan menurut Audi, ia dapat mengurangkan penggunaan bahan api sehingga 0.8 liter bagi setiap 100 km dalam penggunaan dunia sebenar.

Audi RS7 Sportback – enjin V8 4.0L, 600 hp, 800 Nm

Satu lagi fungsi penjimatan bahan api adalah teknologi Cylinder On Demand (COD), yang dapat dapat mematikan silinder nombor dua, tiga, lima dan lapan dengan menghentikan penyampaian bahan api dan menutup injap intake serta ekzos sewaktu memandu dalam gear tinggi pada kelajuan rendah dan sederhana. Apabila pedal pendikit ditekan semula, silinder ini kembali berfungsi dalam masa beberapa milisaat dan tidak akan dapat dirasa oleh pemandu.

Sistem pacuan semua roda Quattro datang secara standard, dan ditala dengan nisbah 40:60 antara roda hadapan dan belakang. Terdapat differential tengah mekanikal untuk mengoptimakan penyampaian tork, dan ia boleh pergi sehingga 70% kepada roda hadapan dan 85% kepada roda belakang. Pemilik juga diberikan pilihan untuk mendapatkan differential sport Quattro melalui pakej Dynamic dan Dynamic Plus, yang boleh meningkatkan lagi cengkaman, stabiliti serta dinamik kenderaan.

Naik taraf mekanikal lain pada kenderaan ini termasuk suspensi udara adaptif RS dengan modul spring udara yang kini 50% lebih keras berbanding åsal. Terdapat tiga mod untuk kawalan tinggi automatik, yang boleh menaik dan menurunkan kenderaan sehingga 20 mm. Dalam keadaan biasa, RS7 sudah sedia duduk 20 mm lebih rendah berbanding A7 Sportback. Suspensi sport RS dengan Dynamic Ride Control disediakan sebagai pilihan tambahan, menawarkan lebih lincahan dengan penggunaan penyerap generasi baru dengan injap bersepadu. Tetapan five-link digunakan secara standard pada gandar hadapan dan belakang, dengan linkage serta subframe aluminium.

Audi RS7 Sportback – enjin V8 4.0L, 600 hp, 800 Nm

Kuasa henti datang daripada cakera 420 mm berliang di hadapan, manakala belakang menggunakan cakera 370 mm. Angkupnya pula diwarnakan hitam dalam keadaan standard dan boleh ditukar kepada merah sekiranya mahu. Untuk prestasi yang lebih baik, pemilik boleh menaik taraf kepada unit brek seramik RS (dengan angkup warna biru, merah atau kelabu) dengan cakera 440 mm di hadapan. Tetapan ini mengurangkan berat sebanyak 34 kg.

Stereng progresif juga datang secara standard pada kereta ini, tetapi pemilik juga boleh memilih Dynamic All-wheel Steering. Pada kelajuan rendah, roda belakang boleh membelok sehingga lima darjah ke arah bertentangan daripada roda hadapan, sekaligus mengurangkan radius pusingan dan meningkatkan kelincahannya. Pada kelajuan tinggi pula, roda belakang boleh membelok sehingga dua darjah pada arah yang sama dengan roda hadapan bagi memberikan lebih stabiliti.

Untuk model ini, terdapat empat mod pemanduan yang boleh dipilih iaitu Comfort, Auto, Dynamic dan Efficiency, manakala dua lagi mod tambahan RS1 dan RS2 boleh dilaras mengikut kemahuan pemandu dan dipilih melalui butang RS Mode di roda stereng. Setiap mod memberikan perubahan pada pengurusan enjin dan transmisi, stereng, suspensi, dinamik All-wheel Steering, differential, injap ekzos serta pendingin hawa.

Pada bahagian rekaan, RS7 Sportback mendapat lengkuk roda yang menjadikannya nampak lebih lebar dan mencatat ukuran 1,950 mm pada bahagian fender depan – lebih 40 mm berbanding A7 biasa. Hanya bonet, bumbung, pintu hadapan dan pintu but sahaja yang diambil daripada A7 – panel lain dibuat khas untuk RS7, dan menjadikan panjangnya 5,009 mm.

Di bahagian hadapan ia menggunakan gril Singleframe berwarna gelap dengan corak honeycomb tiga dimensi khas untuk model RS, bukaan udara yang besar serta sirip menegak serta kemasan gentian karbon yang menambahkan ciri agresif. Panel tepi pintu dengan kemasan hitam adalah unik untuk RS7 dan ia menggunakan rim 21 inci dengan tayar 275/35 secara standard. Jika itu tidak cukup menarik, anda boleh memilih rim 22 inci dengan tayar 285/30.

Di bahagian belakang, lampu belakang LED masih sama seperti A7, siap sekali dengan spoiler bersepadu yang boleh naik sendiri pada kelajuan lebih 100 km/j. Sama seperti model RS lain, RS7 ini mendapat muncung ekzos bujur warna krom yang melekat pada bampar khas untuk model RS. Kalau mahu, pemilik juga boleh menukarnya kepada sistem ekzos sport RS dengan kemasan hitam.

Audi RS7 Sportback – enjin V8 4.0L, 600 hp, 800 Nm

Rekaan bahagian dalam yang khas untuk model RS juga melihatkan banyak penggunakan kemasan gentian karbon. Kokpit Audi Virtual menampilkan paparan RS dan memberikan maklumat seperti tekanan angin tayar, tork, tekanan boost, catatan masa pusingan (lap time) serta tekanan G. Turut disediakan adalah lampu penukar gear.

Di hadapan pemandu terdapat stereng sport yang rata di bawah dan dibalut dengan kulit serta pedal penukar gear aluminium. Butang RS Mode terdapat di bahagian kanan stereng. Dalam keadaan asal tempat duduk dibalut dengan kulit Nappa warna hitam tetapi ia boleh ditukar dengan tempat duduk sport RS yang menggunakan kulit Valcona dengan corak honeycomb serta sulaman RS.

Banyak lagi bahagian yang boleh diubah pada bahagian dalam kenderaan ini dan ia turut ditawarkan buat pertama kali dengan tetapan tiga tempat duduk di belakang. Ruang but adalah 535 liter, dan apabila tempat duduk dibaringkan, ia menjadi 1,390 liter. Pada bahagian bantuan pemandu, terdapat sistem Adaptive Cruise Assist, Intersection Assist, Lane Change Warning, Curb Warning dan kamera 360 darjah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required