Honda PCX bakal dilengkapi empat injap dan VTEC?

Honda PCX bakal dilengkapi empat injap dan VTEC?

Sekarang ini sedang tersebar dalam internet lukisan paten yang dikatakan didaftar untuk sebuah skuter baru di Jepun. Melihat kepada gambar yang kami dapati daripada laman web Kojintekibikematome, selain daripada gambar enjin, juga terdapat gambar motosikal itu sendiri yang menyerupai model SH150i.

Model ini tidak dijual di negara kita, tetapi ia mempunyai asas yang sama, termasuk enjin dengan PCX 150. Jadi, jika lukisan ini adalah benar, ia mungkin juga akan digunakan pada PCX generasi seterusnya. Peningkatan ini sememangnya perlu bagi memastikan ia dapat bersaing dengan Yamaha NMax.

Dari aspek penampilan, memang PCX ada diberikan pembaharuan tetapi enjinnya masih lagi unit eSP yang lama berkapasiti 149 cc dengan dua injap dan SOHC. NMax pula sudah menggunakan enjin 155 cc dengan teknologi Variable Valve Actuation, dengan empat injap.

Honda PCX bakal dilengkapi empat injap dan VTEC?

Dalam lukisan paten ini, dapat dilihat enjin yang didaftar oleh Honda untuk skuter baru mereka sudah mempunyai empat injap iaitu dua untuk bahagian intake yang lebih kecil dan dua lagi yang lebih besar untuk bahagian ekzos. Kemudiannya apabila dilihat pada bahagian tepi, bahagian yang bernombor 69 biasanya adalah sebuah solenoid yang mengawal pemasaan injap.

Jika betul, ini adalah satu sistem kawalan injap boleh ubah, yang menghasilkan satu sistem seperti VTEC yang sudah cukup popular bagi kenderaan Honda. Selain pada kereta, VTEC juga sebenarnya sudah digunakan pada beberapa model motosikal Honda seperti CB400.

Melalui sistem kawalan injap boleh ubah seperti ini, kenderaan itu akan menikmati kelebihan optimum antara penjimatan bahan api dan kuasa, bergantung kepada tahap operasi kitaran enjin itu (rpm) dan cara pemilik memandu atau menunggangnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required