Polestar 2 EV dipamer di Frankfurt – 408 hp, 660 Nm!

Polestar 2 EV dipamer di Frankfurt – 408 hp, 660 Nm!

Polestar 2 telah membuat penampilan sulungnya untuk peringkat global Februari lalu, dan kini sedang dipamerkan di Frankfurt. Ia merupakan model pengeluaran sebenar bagi Volvo 40.2 Concept pada 2016; ia bagaimanapun direka sepenuhnya untuk menjadi sebuah EV, dan bersaing dengan model seperti Tesla Model 3.

Model paling lengkap ini dikuasakan oleh sepasang motor elektrik, setiap satunya menghasilkan 150 kW (204 hp) dan 330 Nm tork, diletakkan pada setiap gandar untuk menjadikannya pacuan semua roda. Secara gabungan, sistem berkenaan menghasilkan sebanyak 300 kW (408 hp) dan 660 Nm. Ia sama kuasa dengan enjin T8 Twin Engine Volvo, tetapi dengan tambahan 20 Nm. Ini membolehkan Polestar memecut dari 0-100 km/j di bawah lima saat. Dengan bateri 78 kWh, Polestar mensasarkan jarak pergerakan 500 km mengikut kitaran WLTP.

Polestar 2 EV dipamer di Frankfurt – 408 hp, 660 Nm!

Ia dibina menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) yang sama dengan Volvo Xc40 dan Lynk & Co 01, 02 dan 03. 27 modul pek baterinya diletakkan di bawah lantai kereta, menyumbang kepada keteguhan model ini. NVH juga bertambah baik – kadar kebisingan jalan yang direkodkan ialah 3.7 dB lebih rendah berbanding casis konvensional.

Di dalam, sebuah skrin sentuh menegak dengan saiz 11-inci tersedia, menggunakan sistem operasi berasaskan Andoroid yang dibangunkan bersama Google. Ia menampilkan ciri kawalan suara binaan dalaman Google Assistant, Google Maps (lengkap dengan maklumat sistem pengecas) dan Google Play Store.

Polestar 2 EV dipamer di Frankfurt – 408 hp, 660 Nm!

Polestar 2 menampilkan kemasan dalaman dengan pilihan termasuk fabrik dan material buatan Weave Tech yang kalis air dan kotoran. Bagi yang mahukan material kulit Nappa, ia turut ada ditawarkan. Kemasan lain seperti polykarbonat kesan 3D dan kayu hitam turut digunakan.

Ketika pelancaran, model ini turut ditawarkan dengan kelengkapan pilihan seperti penyerap hentak Öhlins, brek Brembo dan rim aloi diperkukuh 20-inci, serta perincian warna emas dibeberapa bahagian. Bagi tempoh 12 bulan pertama, ia dijual pada harga bermula €39,900 (RM184,800), naik kepada €59,900 (RM277,400) bagi versi dilancarkan dan turut ditawarkan melalui program langganan. Pengeluarannya akan bermula di China pada Februari tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required