7 dari 10 kereta baharu kini guna brek parkir elektrik

7 dari 10 kereta baharu kini guna brek parkir elektrik

Selain dari kotak gear manual, kini satu lagi fungsi mekanikal pada kereta mulai ditukar kepada versi elektronik iaitu brek parkir. Menurut kajian yang dilakukan oleh Cargurus seperti yang dilaporkan oleh Autoexpress, buat masa sekarang 70 peratus dari model-model baharu hadir hanya dengan brek parkir elektronik tanpa pilihan versi manual.

Malah, terdapat jenama-jenama premium seperti Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz dan Porsche kini tidak lagi menghasilkan brek tangan manual untuk model-model mereka.

Trend penggunaan brek parkir elektronik ini dilihat semakin meningkat saban tahun di mana tahun lalu jumlah model baharu yang diberikan brek parkir tangan adalah 37 peratus, dan ia semakin berkurangan tahun ini dengan hanya tiga dari sepuluh model baharu hadir dengan sistem manual.

“Pertama kali diperkenalkan pada kereta produksi – model flagship BMW 7 Series – pada 2001, kajian kami menunjukkan penggunaan brek parkir elektronik secara pantas berubah dari sesuatu yang baharu kepada ciri normal. Sistem ini mungkin kurang dari segi rasa sentuhan yang disukai pemandu pada brek parkir manual tradisional, tetapi ia memberikan berberapa kelebihan dari segi keselesaan, keselamatan dan pakej keseluruhan,” kata editor Cargurus, Chris Knapman.

Perbezaan versi brek parkir manual (kiri) dan brek parkir elektronik (kanan) pada Renault Megane RS 280 Cup 2019

Selain dari lebih mudah dan lebih selamat untuk digunakan, brek parkir elektronik juga hanya berfungsi dengan satu suis yang bersaiz jauh lebih kecil dari tuil brek parkir manual. Ini membolehkan ruang tersebut direka dengan memberikan ruang storan tambahan yang lebih besar.

Ketua polisi jalan raya Persatuan Automotif (AA) UK, Jack Coursens pula menyifatkan trend ini sebagai “petanda untuk arah tuju teknologi kereta, di mana sistem elektronik mengambil alih sistem manual.” Menurut Coursens, brek parkir elektronik ini mempunyai berberapa kelebihan seperti tidak berisiko untuk tidak ditarik sepenuhnya ketika kereta diletakkan pada bukit yang curam.

Namun beliau turut gusar kerana pemandu muda yang belajar memandu dengan brek parkir elektronik mungkin akan menghadapi kesukaran sekiranya kereta pertama yang dibeli kelak hadir dengan brek parkir manual.

Anda pula bagaimana? Lebih suka brek parkir elektronik, atau lebih suka tuil brek parkir yang membolehkan kita melakukan aksi “handbrake turn”?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required