Kerajaan tetap beri subsidi biarpun harga minyak naik mendadak di seluruh dunia – Perdana Menteri

Kerajaan tetap beri subsidi biarpun harga minyak naik mendadak di seluruh dunia – Perdana Menteri

Beberapa hari lalu, Arab Saudi telah menggantung sementara pengeluaran di dua loji minyak Aramco susulan serangan oleh pemberontak Yaman. Menurut Putera Abdulaziz Salman, Menteri Tenaga Arab Saudi, serangan tersebut menyebabkan penggantungan sementara pengeluaran di loji Abqaiq dan Khurais yang membawa kepada gangguan kira-kira 50% pengeluaran keseluruhan.

Aramco dalam kenyataan berasingan menjelaskan serangan itu mengakibatkan penggantungan pengeluaran 5.7 juta tong minyak mentah sehari. Walau bagaimana pun, tindakan tersebut sudah pasti memberi kesan kepada harga minyak di seluruh dunia.

Bagaimanapun, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata di Malaysia, kerajaan mengamalkan pemberian subsidi bagi mengimbangi kenaikan harga tersebut.

Kerajaan tetap beri subsidi biarpun harga minyak naik mendadak di seluruh dunia – Perdana Menteri

“Kalau dia (Arab Saudi) terpaksa henti pengeluaran minyak ditapis sebanyak sejuta tong, sudah tentu beri kesan kepada harga minyak seluruh dunia. Tetapi di Malaysia bila harga minyak naik, kita beri subsidi. Di United Kingdom, kalau minyak naik, dia (kerajaan) naikkan cukai. Bagi dia, orang dia tak merungut,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Soalan itu diajukan kepada Perdana Menteri bagi mengetahui sama ada kerajaan akan mengkaji semula harga runcit petrol RON95 yang kini ditetapkan pada paras RM2.08 jika berlaku kenaikan harga minyak dunia berikutan kejadian serangan itu.

Mengenai subsidi petrol bersasar pula, sehingga kini tiada perkembangan selanjutnya yang diumumkan oleh kerajaan. Dalam pembentangan Belanjawan 2019 tahun lalu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menyatakan subsidi minyak selepas ini akan disasarkan kepada kelompok B40 (gaji kurang RM3,000 sebulan) dan mekanisma agihan skim berkenaan akan ditentukan bagi mengelak salah guna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required