Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Kebelakangan ini jadi riuh-rendah kembali dalam kalangan pengguna dan warga internet tentang motosikal yang diubahsuai apabila pihak berkuasa seperti Polis Trafik dan juga Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memaklumkan akan mengambil tindakan serta melakukan operasi bagi mengekang atau mengenal pasti mereka-mereka yang melakukan modifikasi berlebihan terhadap motosikal yang digunakan di atas jalan raya, seperti dilaporkan media.

Sebenarnya, ini bukanlah perkara baru. Tak ada apa-apa pindaan akta terbaru yang menyebabkan pihak berkuasa kembali memburu golongan ini. Yang menjadi pemacunya sekarang sudah tentu populariti ubahsuai atau modifikasi motosikal yang kembali hangat ketika ini, antaranya disumbangkan oleh video-video tular yang melibatkan selebriti, yang secara terbuka mencabar kewibawaan pihak penguatkuasa.

Dan, perlu diingat, kuasa memang selalu berada di dalam tangan pihak-pihak seperti JPJ dan polis untuk mereka mengambil tindakan. Sekarang ini apa yang kita saksikan adalah gelombang “pengambilan tindakan” itu tadi – yang dijalankan termaktub kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987, pindaan terakhir pada 2006. Sudah tentu mereka-mereka yang melakukan modifikasi berlebihan terhadap motosikal tahu bahawa mereka sendiri telah melanggar peraturan.

Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Untuk memahami duduk-letak perkara ubahsuai ini, undang-undangnya hampir sama halnya jika dilakukan terhadap kereta. Kami pernah menulis tentang beberapa isu berkaitan, misalnya mengapa tayar kangkang pada kereta menjadi satu kesalahan, dan juga penggunaan body wrap bagaimana yang dibolehkan. Dan kali ini, kita akan lihat pula secara lebih khusus berkaitan modifikasi terhadap motosikal.

Secara umumnya, mana-mana kenderaan yang digunakan di atas jalan raya yang telah diubahsuai menyimpang daripada Vehicle Type Approval (VTA) adalah merupakan satu kesalahan. Secara ringkasnya, VTA merupakan kelulusan daripada JPJ yang membolehkan sesebuah kenderaan itu mula dijual dan digunakan di atas jalan raya, yang disahkan mematuhi peraturan-peraturan ditetapkan.

Dan, sekiranya ada modifikasi yang ingin dibuat selepas itu, kenderaan perlulah mendapat kelulusan JPJ terlebih dahulu sebelum boleh digunakan di atas jalan raya. Ini perkara asas yang perlu difahami. Jadi, adakah pengguna boleh melakukan sebarang ubahsuai terhadap motosikal milik persendirian? Tentu saja boleh. Tetapi, jika ia melanggar peraturan sedia ada, jangan marah-marah sekiranya anda dikenakan tindakan.

Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Dalam artikel ini, kita akan lihat serba-sedikit tentang kesalahan yang biasa dilakukan terhadap motosikal modifikasi, supaya anda tahu ubahsuai bagaimana yang boleh dan mana yang tak boleh. Bila dah tahu, kenalah tanggung risiko sendiri. Jangan pula bila ditahan oleh pegawai bertugas, ada yang kata tak tahu bahawa semua ini merupakan satu kesalahan. Kenalah jadi gentleman.

Ekzos bising
Ini antara yang paling biasa kita temukan. Paip ekzos lurus dengan peredam dibuang dan banyak lagi. Alasan yang diberi, ia akan membolehkan pemandu kereta dengar dan sedar keberadaan motosikal disekitar mereka. Tetapi jika ia terlalu bising, sebuah kesalahan akan tetap jadi kesalahan. Kebisingan yang melebihi 2-3 dB ketika ekzos panas – berbanding yang diluluskan untuk VTA – mungkin dimaafkan (bergantung kepada budi bicara pegawai bertugas), tetapi lebih daripada itu, anda boleh dikenakan tindakan.

Tayar sotong
Menggunakan tayar “sotong” atau tayar yang terlalu kecil terang-terangan adalah satu kesalahan. Atas sebab apa? Mudah saja; keselamatan penunggang dan pembonceng. Tayar yang lebih kecil tidak akan dapat menampung beban seperti yang sepatutnya, seperti mana rekaan asal motosikal itu untuk kegunaan di atas jalan raya. Misalnya ketika dua orang menaiki motosikal berkenaan. Ini akan memberikan maklumbalas tunggangan yang berbeza dan merbahaya, terutama di selekoh.

Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Tayar gemuk
Apa-apa naik taraf atau “upgrade” yang dilakukan terhadap motosikal secara prinsipnya dibolehkan. Sebagai contoh, dalam kes penggunaan tayar gemuk. Tetapi, ia hadir dengan syarat; tiada ubah suai boleh dilakukan terhadap bahagian fork depan dan juga swingarm asal motosikal terbabit. Begitu juga sekiranya posisi brek telah dialihkan untuk disesuaikan dengan pemasangan tayar gemuk berkenaan – kerana sistem dan kedudukan brek sudah diuji dan diluluskan ketika VTA. Jika peralihan kedudukan kaliper brek dilakukan, maka ia menjadi satu kesalahan.

Tukar coverset
Sekiranya pemilik menukar coverset asal sesebuah model itu, dan sekiranya ia melibatkan penukaran warna dari yang didaftarkan sebelumnya, maka dalam tempoh tujuh hari pemilik perlu memaklumkan kepada JPJ. Jika coverset itu mengubah bentuk asal model motosikal terbabit, maka ia satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan.

Tiada cermin sisi
Ini satu lagi kelengkapan yang berkait secara langsung dengan faktor keselematan ketika menunggang. Maka, tiada cermin sisi adalah satu kesalahan yang sangat jelas.

No plat pendaftaran
Satu benda yang gemar ditukar oleh pemilik. Selagi ia tidak melanggar peraturan paparan nombor plat pendaftaran, tak jadi masalah. Tetapi, sekiranya ia melibatkan ubahsuai visual plat berkenaan, misalnya dengan reka abjad-abjad fancy, permukaan berkilat, saiz huruf dan nombor yang kecil, timah “meleleh” dan lain-lain, maka itu satu kesalahan. Pemilik boleh dikenakan denda RM300.

Modifikasi motosikal – salah di sisi undang-undang?

Upgrade kabel
Antara modifikasi yang tidak menjadi kesalahan ialah apa-apa perkara yang melibatkan naik taraf tanpa mengganggu aspek teknikal lainnya. Sebagai contoh, sekiranya pemilik menukar kabel-kabel yang ada kepada jenis yang lebih berkualiti tinggi dan lebih cekap. Ini tidak menjadi kesalahan.

Ubahsuai enjin
Macam-macam yang selalu dilakukan terhadap enjin; tukar piston, besarkan liang, tukar ECU dan sebagainya. Semua ini sangat jelas melanggar peraturan. Melainkan, lepas buat terus hantar ke JPJ untuk buat pemeriksaan. Jika diluluskan, maka tak ada masalah untuk digunakan atas jalan.

Hukuman
Jika motosikal-motosikal modifikasi secara berlebihan ini ditemui di atas jalan raya dan diperiksa on-the-spot, makan pihak berkuasa berhak untuk untuk menyita motosikal anda. Bukan itu saja, pemilik juga akan dikenakan denda minimum RM3,000 sebelum boleh mengambil semula motosikal mereka, dan dalam masa tujuh hari motosikal terbabit perlu diubah kembali kepada spesifikasi asal dan dibawa untuk pemeriksaan JPJ bagi mendapatkan kelulusan. Denda maksimum untuk ini boleh mencecah RM20,000.

Perlu juga difahami bahawa semua ini boleh dikuatkuasakan sekiranya motosikal terbabit ditahan di atas jalanraya. Sekiranya motosikal yang diubah suai untuk tujuan pameran/perlumbaan dan sebagainya, dan diangkut untuk ke lokasi dengan lori, maka itu tidak menjadi kesalahan. Hanya motosikal yang digunakan di atas jalan raya akan berdepan tindakan seperti dinyatakan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Jamil on May 02, 2020 at 5:33 pm

    Nak tahu pula status upgrade sistem brek drum ke sistem disc(Caliper). Adakah dibolehkan?

    Like or Dislike: Thumb up 16 Thumb down 61
  • Shafik on Mar 20, 2021 at 10:04 pm

    Kalau tukar swingarm ke aloi kena saman ke tak ?

    Like or Dislike: Thumb up 34 Thumb down 87
  • Edzam on Apr 01, 2021 at 12:02 pm

    Kalau tukar rim alloy kene saman tak?

    Like or Dislike: Thumb up 13 Thumb down 46
  • peter ooi on Apr 01, 2021 at 7:29 pm

    My Naza Blade 650cc (Date of manufacture 2005) was
    bought 2nd hand by me. And at the time of purchase there was already a Yoshimura brand exhaust pipe fitted. Can I just fit a muffler to my exhaust pipe to avoid the hassle of taking my bike to the JPJ

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
  • 0yaahris on Aug 15, 2021 at 3:05 pm

    Kalau buat motor custom tanpa ubah chassis seperti custom kepada cafe racer, scrambler & etc adakan salah?

    Like or Dislike: Thumb up 11 Thumb down 0
  • Syahrul on Jan 11, 2022 at 2:46 pm

    Kalau tukar sticker motor full body itu satu kesalahan ke?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • izaini on Jan 22, 2022 at 5:14 pm

    Tukar tidy tail pun satu kesalahan jugak ke? Walaupun menggunakan no. Plat yg asal.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • mao mao on Feb 10, 2022 at 3:29 pm

    tukar warna ada salah tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Shahmi arfan on Jun 24, 2022 at 7:19 pm

    Nk tnya kalau pakai tayar 60/80 kene saman ke

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • Aaron on Aug 05, 2022 at 12:08 pm

    Kalau convert ABSORBER ke MONO kena saman?

    Like or Dislike: Thumb up 4 Thumb down 0
  • Rizal on Aug 25, 2022 at 11:00 am

    Saya dapat surat pemeriksaan JPJ,kalau x bwak moto p check kena apa ya?kesalahan tukar swingarm

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • hfzhaiqal on Nov 03, 2022 at 9:34 pm

    kalu lampu belakang asal merah kite tukar jadi colour biru boleh (bkn lampu brek)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Kalau motor yang tak ada clutch tangan pasang clutch tangan boleh ke tak boleh?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Syafiq on Jun 14, 2023 at 7:43 pm

    Modified motor umpama jenayah
    Kelab umpama pesta halal
    Jalan raya yang teruk tidak dibaik pulih
    Bila persoalkan jalanraya bermasalah mulalah die kate itu kerja JKR walhal bayar cukau jalan dekat jpj .

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • imran on Jul 31, 2023 at 9:13 am

    kalau tukar caliper std pakai caliper brembo kena saman tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Yusnaidi on Nov 17, 2023 at 2:36 pm

    Kalau honda rs150r tukar cover set ke rsx150, boleh tak?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required