JPJ nafi hanya setakat buru pemilik ‘Ysuku’ modifikasi sahaja, libatkan semua jenis motosikal ubahsuai

JPJ nafi hanya setakat buru pemilik ‘Ysuku’ modifikasi sahaja, libatkan semua jenis motosikal ubahsuai

Awal bulan ini, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, telah memberi amaran kepada pemilik Yamaha Y15ZR atau popular dengan gelaran ‘Ysuku’ sekiranya didapati melakukan modifikasi motosikal tanpa mengikut spesifikasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kemungkinan besar kenderaan tersebut boleh disita.

Kenyataan tersebut menerima pelbagai reaksi daripada netizen khususnya pemilik Ysuku sendiri yang kebanyakannya mempertahankan tindakan mereka melakukan modifikasi hanya untuk suka-suka tanpa mengabaikan aspek keselamatan diri atau orang lain. Malahan ada juga golongan selebriti yang turut melakukan modifikasi Ysuku mereka turut mempertahankan kenyataan yang sama. Boleh dikatakan ‘clan of Ysuku seMalaysia’ kurang senang dengan kenyataan polis ini, “Kenapa Ysuku saja jadi perhatian, tidak motosikal lain?”

Ini pula reaksi dari JPJ sendiri. “Operasi penguatkuasaan modifikasi motosikal tidak mengikut spesifikasi JPJ melibatkan kesemua jenis motosikal dan tidak pernah memfokuskan kepada motosikal jenis Ysuku sahaja,” ujar Ketua Pengarah JPJ Datuk Seri Shaharuddin Khalid seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Ujarnya lagi, trend modifikasi motosikal bukan sahaja melibatkan Ysuku tetapi membabitkan motosikal model lain yang boleh membawa risiko bahaya kepada pemiliknya. Justeru, JPJ akan ambil tindakan terhadap semua jenis motosikal yang diubah suai tidak mengikuti spesifikasi ditetapkan bukan Ysuku sahaja seperti ubah suai ekzos dan cermin sisi.

Untuk modifikasi yang dimaksudkan tidak mengikut spesifikasi, JPJ berkata, ia melibatkan penukaran ekzos yang menyebabkan bunyi bising, gunakan tayar terlalu kecil, cermin sisi tidak digunakan, tukar unit kawalan enjin (ECU) untuk menambah kelajuan termasuk buang cut off (batasan had laju), tukar blok enjin untuk tambah kelajuan, dan tukar swing arm untuk membuatkan motosikal lebih ringan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required