Polis bakal ‘gegar’ pemilik Yamaha 15ZR aka Ysuku yang modifikasi motosikal tanpa ikut spesifikasi JPJ

Polis bakal ‘gegar’ pemilik Yamaha 15ZR aka Ysuku yang modifikasi motosikal tanpa ikut spesifikasi JPJ

Awas untuk pemilik Yamaha 15ZR atau popular dengan gelaran ‘Ysuku’! Sekiranya didapati anda melakukan modifikasi motosikal tanpa mengikut spesifikasi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kemungkinan besar jentera dua roda anda boleh disita oleh polis trafik sekiranya didapati ia melanggar undang-undang jalanraya.

Timbalan Pengarah (Penguatkuasaan/ Kawalan Lalu Lintas/ Pengurusan Saman) Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Mohd Nadzri Hussain, berkata pihaknya tidak teragak-agak untuk menyita motosikal terbabit jika didapati ia melanggar undang-undang jalan raya. Di mana tindakan tidak bertanggungjawab itu secara tidak langsung membahayakan pengguna jalan raya lain.

“Sebagai contoh, jika ‘Ysuku’ itu dijual dengan spesifikasi kelajuan 110 kilometer sejam (km/j), jangan ubah enjin untuk menunggangnya sehingga kelajuan lebih 140 km/j, ia melanggar undang-undang jalan raya. Polis juga bimbang motosikal itu tidak dapat menampung kelajuan baharu itu sekali gus menyumbang kepada peningkatan kes kemalangan maut.

“Dalam hal ini, penunggang bukan sahaja membahayakan diri sendiri malah pengguna kenderaan lain. Kita akan pantau kes pengubahsuaian ini, polis dan JPJ akan mengadakan operasi sekatan jalan dari semasa ke semasa untuk mengesan kesalahan pengguna motosikal terbabit,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Sebelum ini, ada beberapa selebriti tempatan terkenal dilihat ‘berlumba-lumba’ menayang proses modifikasi motosikal Ysuku masing-masing menerusi laman sosial media terutamanya di Instagram. Malah ada juga yang mengatakan niat tidak sabar untuk ‘bertarung’ dan memperlihatkan kehebatan jentera masing-masing serta saling mencabar antara satu sama lain. Jadi, kita tunggulah selebriti mana yang bakal dalam senarai ‘wanted’ untuk kes ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required