Koenigsegg Regera catat rekod baru bagi 0-400-0 km/j!

Dua tahun lalu, Koenigsegg berjaya mencipta rekod dunia 0-400-0 kmj apabila Agera RS berjaya mencapai bacaan 33.29 saat. Pencapaian berkenaan kini boleh dilupakan, kerana pembuat kereta dari Sweden ini telah memecahkan rekodnya sendiri melalui model Regera, menamatkan pecutan itu dalam masa hanya 31.49 saat. Ia 1.8 saat lebih cepat berbanding Agera RS, dan 10.47 saat lebih pantas dari Bugatti Chiron.

Model Regera menggunakan enjin 5.0 liter turbo berkembar V8 dan motor elektrik – satu pada setiap roda belakang, menyediakan pacuan elektrik sepenuhnya, dan satu lagi pada crankshaft untuk tork – memberikan kereta ini output keseluruhan sistemnya 1,500 PS (1,479 hp) dan 2,000 Nm tork.

Menjadikan kereta ini unik ialah penggunaan Koenigsegg Direct Drive (KDD) berbanding transmisi atau kotak gear banyak kelajuan konvensional; sistem berkenaan mengggunakan pacuan terus ke bahagian gandar belakang dari enjin. Motor elektrik yang ada pula mengendalikan pergerakan pada kelajuan kurang daripada 48 km/j; selepas daripada itu enjin akan mengambil alih.

“Ini satu peluang terbaik untuk menunjukkan kemampuan transmisi pertama seumpamanya yang ada adap Regera. Memandangkan kereta ini hanya ada satu gear, kami perlu memanfaatkannya dari kedudukan pegun hinggalah mencecah kelajuan tertinggi 403 km/j, dihadkan secara elektronik,” jelas CEO dan pengasas, Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg Regera catat rekod baru bagi 0-400-0 km/j!

Percubaan untuk mencatatkan rekod itu dijalankan di lapangan udara Råda berdekatan pekan Lidköping, dengan permukaan yang disifatkan tidak begitu ideal kerena kawasan berkenaan sudah terbiar sejak beberapa lama.

Walaupun begitu, Regera mengambil masa 28.87 saat untuk memecut ke kelajuan 400 km/j dalam jarak 1,613.2 meter. Daya memberhentikan kereta pula memakan masa 8.62 saat dalam jarak 435.26 meter – jarak keseluruhan untuk 0-400-0 km/j itu pula ialah 2,048.46 meter. Menurut syarikat itu lagi, jika permukaan dalam keadaan lebih baik, ini boleh dicapai dalam jarak 2,000 meter.

Pemandu ujian syarikat itu, Sonny Persson merupakan individu yang bertanggungjawab melakukan percubaan ini, dan semua data dikumpul menggunakan peranti dan aplikasi AiM EVO5 dan AiM GPS08, serta Racelogic VBOX 3i.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required