Bugatti Chiron raja pecut terbaru, rekod 490.484 km/j

Bugatti Chiron raja pecut terbaru, rekod 490.484 km/j

Bugatti datang lagi dengan kereta paling laju, Chiron. Dalam ujian terbaru di litar ujian Ehra-Lessien, pemandu penguji syarikat itu, Andy Wallace berjaya memandu hypercar berkenaan mencecah rekod kelajuan baru dunia dengan laju maksimum 490.484 km/j (304.773 mph)! Ini pengeluar yang pertama dapat memecah angka sebelum ini, 482.803 km/j (300 mph).

Percubaan yang memecahkan rekod ini disahkan oleh Technical Inspection Association (TÜV) dari Jerman, meletakkan Chiron ditempat teratas berbanding jentera-jentera lain seperti SSC Ultimate Aero (412.282 km/j atau 256.18 mph purata dua-hala), Hennessey Venom GT (435.111 km/j atau 270.49 mph laju maksimum) dan Koenigsegg Agera RS (457.939 km/j atau 284.55 mph laju maksumum, 477.188 km/j atau 277.87 mph purata dua hala).

Sekali pandang, macam tak boleh percaya Chiron dapat rekod baru ini. Sebabnya, ia masih menggunakan versi standard, memandangkan versi modifikasi memang sedang diusahakan oleh Bugatti bersama Dallara dan Michelin sejak enam bulan lalu.

Bugatti Chiron raja pecut terbaru, rekod 490.484 km/j

Pertama sekali, kereta ini 25 cm lebih panjang berbanding Chiron Sport standard, guna untuk memberikannya bentuk badan yang lebih aerodinamik dan kurang rintangan angin. Bahagian “ekor” yang panjang juga membolehkan rear wing dan brek udara digugurkan.

Untuk janaan kuasa, Bugatti menggunakan unit enjin W16 8.0 liter quad-turbo yang diberi talaan baru. Kuasa yang terhasil pula ialah 1,578 hp, kekal dengan transmisi tujuh kelajuan klac berkembar dan sistem pacuan semua roda.

Selepas memperkemas aspek kecekapan aerodinamik kereta ini, antara perkara lain yang turut dilakukan ialah mengeluarkan tempat duduk penumpang serta beberapa langkah pengurangan berat yang lain. Antara barangan yang ditambah pula adalah seperti tempat duduk keselamatan dan sangkar anti-roll, serta beberapa sistem komputer.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required