Koenigsegg Agera RS – 0-400-0 km/j dalam masa 36.44 saat, rekod Bugatti Chiron lebur tidak sampai sebulan

Bulan lalu, Bugatti Chiron membuat satu catatan rekod dunia baru dengan memecut dari kedudukan pegun hingga 400 km/j kemudian berhenti sepenuhnya semula (0-400-0 km/j) dalam masa 41.96 saat. Namun tidak sampai sebulan, rekod berkenaan lebur setelah Koenigsegg Agera RS mencatatkan rekod pecutan yang sama dalam masa hanya 36.44 saat – 5.5 saat lebih pantas dari Chiron.

Rekod 0-400 km/j juga menunjukkan Agera RS lebih pantas dari Chiron dimana Hypercar dari Sweden berkenaan mencatatkan masa hanya 26.88 saat, berbanding Bugatti yang memerlukan 32.6 saat bagi mencapai kelajuan tersebut dari kedudukan pegun. Dalam percubaan ini juga, Agera RS berjaya mencatatkan kelajuan maksima 403 km/j yang dicapai dalam masa 37.28 saat.

Agera RS ini dipandu oleh pemandu ujian syarikat berkenaan, Niklas Lilja. Ia dilakukan di lapangan terbang Vandel, Denmark pada 1 Oktober lalu. Bagi merekodkan segala pencapaian ini, Koenigsegg menggunakan data logger dan juga GPS. Menurut syarikat berkenaan, permukaan jalan pada lapangan tersebut tidak memberikan cengkaman yang baik, dimana data logger berkenaan merekodkan tayar Agera RS ini tergelincir pada gear 1-2-3.

Koenigsegg Agera RS dijana enjin 5.0 liter turbo berkembar V8 dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh kelajuan. Model yang digunakan pada percubaan ini menampilkan opsyen kuasa enjin 1,341 hp (berbanding kuasa lebih besar 1,480 hp dihasilkan enjin W16 8.0 liter empat pengecas turbo pada Chiron).

Ia juga dipasangkan dengan roll cage dari Koenigsegg sendiri bagi tujuan keselamatan. Ketika ujian ini dijalankan juga, Koenigsegg telah melaras sudut spoiler belakang Agera RS berkenaan bagi mendapatkan downforce yang diperlukan.

Menurut Koenigsegg, mereka melakukan ujian ini kerana pemilik-pemilik Agera RS “ingin mengetahui bagaimana prestasi sebenar jentera ini berbanding jentera jenama lain”. Pembuat Hypercar Sweden ini juga mendakwa mereka pasti rekod yang lebih baik dapat dicatatkan, dan kini sedang membuat persiapan untuk melakukannya dengan sebuah lagi model iaitu Koenigsegg Regera.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required