Baru sahaja diperkenalkan di Geneva Motor Show Mac tahun ini, kemudian mendarat di Singapura bulan lalu, kini versi lebih hardcore Bugatti Chiron digelar Chiron Sport sudah pun secara rasmi didedahkan di Malaysia hari ini dalam siri jelajahnya ke seluruh rantau ASEAN.

Chiron Sport masih lagi dijana enjin yang sama dengan Chiron standard iaitu unit dengan 16-silinder bentangan W (W16) 8.0 liter bersama empat buah pengecas turbo menghasilkan 1,479 hp (1,500) PS dengan tork maksima 1,600 Nm. Kuasa juga masih dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan dan sistem AWD dari Haldex, membolehkan hypercar ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.4 saat sebelum mencapai kelajuan maksimum 420 km/j.

Jadi apa yang membuatkan model ini lebih hebat dari versi biasa? Bugatti membina model Sport ini bagi membuatkan ia sebuah kereta yang lebih fokus terhadap penggunaan dalam litar berbanding jalan raya biasa. Oleh itu, suspensi model ini telah ditala 10% lebih keras, manakala fungsi Dynamic Torque Vectoring pada unit differential dalam gandar belakang dioptimakan bagi membolehkan tork antara roda dapat diagihkan secara berasingan apabila perlu.

Bugatti Chiron Sport ini juga dibina 18 kg lebih ringan dari Chiron standard, dengan penggunaan komponen dari material gentian karbon yang lebih banyak. Antara komponen berkenaan termasuk stabiliser, penghadang intercooler dan juga batang pengelap cermin. Model ini juga menggunakan cermin yang lebih ringan pada bahagian belakang, deflector ekzos baru serta set rim baharu yang juga lebih ringan.

Menurut Bugatti, Chiron Sport ini mampu mencatat masa lima saat lebih pantas berbanding Chiron biasa di litar ujian Nardo, dan ia “dapat mencapai potensi pengendalian penuh meskipun waktu mengambil selekoh pada kelajuan melebihi 200 km/j.”

Untuk semua ini, Bugatti Chiron Sport dijual pada harga 2.65 juta Euro (RM12.53 juta) berbanding model asas yang dijual pada harga 2.5 juta Euro – ini adalah harga asal dari Bugatti sendiri dan tidak termasuk sebarang cukai-cukai yang sepatutnya. Model ini juga adalah sebahagian dari jumlah 500 buah keseluruhan Chiron yang akan dibina oleh Bugatti.