Bugatti Chiron Sport buat penampilan di Singapura

Bugatti Chiron Sport buat penampilan di Singapura

The Fullerton Hotel di Singapura tahun ini meraikan ulang tangun ke-90 bangunan itu. Untuk menjadikan sambutan berkenaan lebih bermakna, satu acara sulung dikenali sebagai Fullerton Concours d’Elegance akan berlangsung di situ, bermula 29 June hingga 1 Julai. 90 kereta klasik dan langka ada dipamerkan.

Tetapi, ada sebuah model yang menarik perhatian turut dipamerkan di sana; Bugatti Chiron Sport (gambar ehsan dari Theophilus Chin). Pertama kali dipertontonkan Mac lalu, model ini memberi tumpuan kepada penggunaan litar berbanding versi standardnya.

Suspensi yang 10% lebih keras, differential gandar belakang yang dioptimumkan serta fungsi Dynamic Torque Vectoring baru yang mengagihkan tork secara individu kepada semua roda adalah antara perbezaan yang terdapat pada model berkenaan.

Model Bugatti paling baru ini juga menggunakan lebih banyak bahagian diperbuat daripada gentian karbon, menjadikannya 18 kg lebih ringan berbanding Chiron biasa. Antara bahagian yang menggunakan material lebih ringan adalah seperti stabiliser, penutup intercooler dan pengilap cermin depan.

Kereta ini juga menggunakan bahagian kaca yang lebih ringan pada cermin belakang serta kemasan ruang ekzos yang lebih ringan. Bagi enjin, ia menggunakan unit yang sama dengan model biasa Chiron, iaitu W16 8.0 liter quad-turbo yang menyalurkan kuasa sebanyak 1,479 hp dan 1,600 Nm tork. Pecutan maksimumnya masih kekal pada 420 km/j dan dari 0-100 km/j pula dicapai dalam masa hanya 2.4 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required