Toyota Mirai Concept – generasi kedua model janaan hidrogen, RWD mewah, jarak perjalanan naik 30%

Toyota Mirai Concept – generasi kedua model janaan hidrogen, RWD mewah, jarak perjalanan naik 30%

Selepas hampir lima tahun Toyota Mirai membuat penampilan sulung, kenderaan elektrik fuel cell (FCEV) berkenaan kini bersedia untuk pengenalan generasi keduanya. Lebih menarik, rekabentuknya kini jauh berbeza dan matang dari yang dulu.

Bakal diperkenalkan ketika Tokyo Motor Show bulan ini, Mirai Concept disifatkan sangat mirip dengan model sebenar yang akan dikeluarkan nanti. Dan, selamat tinggal rekaan aneh seperti yang pernah kita lihat pada Prius atau kenderaan-kenderaan hibrid/elektrik Toyota sebelum ini – melalui rekaan konsep ini, Mirai telah diberikan sentuhan yang jauh lebih menarik dan berani.

Menggunakan binaan pacuan roda belakang serta platform Toyota New Global Architecture (TNGA) seperti yang ada pada model Crown, Mirai baru ini nanti akan turut menerima pertambahan dimensi fizikalnya. Ukurannya ialah 4,975 mm panjang, 1,885 mm lebar dan 1,470 mm tinggi dengan jarak antara roda 2,920 mm – ia 85 mm lebih panjang, 70 mm lebih lebar dan 65 mm lebih rendah berbanding yang lama. Jarak antara roda merupakan pertambahan paling banyak, dengan 140 mm lebih panjang.

Toyota Mirai Concept – generasi kedua model janaan hidrogen, RWD mewah, jarak perjalanan naik 30%

Penggayaan pada Mirai baru ini juga lebih tenang dan ringkas, tetapi diterapkan juga bersama lengkuk-lengkuk badan yang lebih rumit. Sama seperti kereta Toyota sedia ada, bahagian depannya didominasi oleh rekaan gril trapezoid besar, tanpa inlet di sudut, dan dilengkapi dengan rekaan lampu utama tirus bertingkat. Bahagian bonet juga lebih panjang, turut menyumbang kepada rupa baru yang “tajam”.

Dari sisi, garis bumbung dan ruang enam-cermin yang ada kini lebih rendah hingga ke belakang. Bahagian bahu pada badannya bagaimanapun tambil ketara, menampakkan imej lebar seperti pada Supra jika dilihat dari belakang. Penampilan ini dikukuhkan oleh lampu belakang yang lebar, serta diffuser saiz besar – rim pula dalam saiz 20-inci, dengan warna Force Blue pelbagai lapisan cat.

Kelainan bahkan lebih ketara di dalam, kerana pendekatan yang diambil lebih mirip kepada sentuhan premium pada ruang kabin kenderaan Lexus. Papan pemuka ringkas dan nipis, dengan paparan utama skrin infotainmen 12.3-inci serta paparan instrumen digital. Dengan kedudukan fuel cell yang baru menggunakan platform TNGA ini, ia membolehkan penggunaan konfigurasi lima-tempat duduk – lebih satu dari Mirai lama.

Toyota Mirai Concept – generasi kedua model janaan hidrogen, RWD mewah, jarak perjalanan naik 30%

Belum ada perincian teknikal yang didedahkan setakat ini, tetapi Toyota menjelaskan kereta ini bakal memberikan pertambahan jarak perjalanan yang 30% lebih berbanding sebelum ini, disumbang oleh pertambahan kapasiti storan hidrogen – khabarnya mampu bertahan sehingga 650 km penggunaan. Prestasi juga mungkin lebih baik (pertambahan kuasa dan daya pecutan), sebagai melengkapi rekabentuk moden dan sporty yang dibawa kini.

Platform TNGA yang memang dari awal direka untuk boleh menggunakan sistem janaan hidrogen turut disifatkan mampu memberikan ketahanan yang lebih baik. Ditambah dengan kedudukan pusat graviti yang lebih rendah, Toyota memaklumkan ia akan menyumbang kepada kelincahan serta tahap maklum balas yang lebih baik dan menawarkan pengalaman pemanduan yang jitu.

“Kami telah berusaha untuk membangunkan kenderaan yang mana pemilik ingin memandunya sepanjang masa, sebuah kereta yang mempunyai daya tarikan dari segi rekaan serta emosi serta memberikan maklumbalas dinamik yang akan membuatkan pemandu tersenyum,” jelas ketua jurutera Mirai, Yoshikazu Tanaka.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required