Toyota Mirai gen-kedua bakal dilancarkan pada 2020

Toyota Mirai gen-kedua bakal dilancarkan pada 2020

Nampaknya pecutan Toyota Mirai tidak terhenti begitu sahaja, malah ia sedang giat diteruskan. Pengeluar automotif gergasi Jepun ini sedang mempersiapkan segala langkah untuk melancarkan model generasi kedua untuk kereta bahan api hidrogen (FCV) ini pada tahun hadapan. Perkara ini dimaklumkan oleh pengerusi syarikat Takeshi Uchiyamada ketika berucap dalam mesyuarat tenaga hidrogen di Tokyo, seperti yang dilapornkan Reuters.

Memasuki pasaran dunia sejak akhir 2014, Mirai atau bermaksud ‘masa depan’ dalam bahasa Jepun, merupakan kenderaan FCV pertama untuk pasaran semasa biarpun harganya agak tinggi kerana memiliki komponen khas seperti tangki hidrogen dan penjana kuasa elektrik.

Ketika dilancarkan, model tersebut boleh mencapai pacuan sehingga 650 km mengikut kitaran JC08 yang diuji di negara kelahirannya. Sedan saiz sederhana empat-pintu ini menempatkan ruang sel bahan apinya di bawah tempat duduk hadapan dan menawarkan kuasa kira-kira 3.1 kW/L. Lain-lain angka termasuk kuasa keseluruhan sehingga 153 hp, 0-100 km/j dalam 9.0 saat dan 40-60 km/j dalam 3.0 saat.

Untuk Mirai generasi kedua, buat setakat ini tiadak sebarang perincian yang dikongsikan. Namun pastinya usaha Toyota untuk menambahbaik dan memperbaharui kenderaan mesra-alam ini disifatkan tepat pada masanya di kala global semakin terbuka menerima kehadirannya terutamanya yang melibatkan pasaran berskala besar seperti Amerika Syarikat, China dan Eropah.

GALERI: Toyota Mirai di Fuji Speedway Short Course

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required