Tokyo 2019: Mitsubishi MI-Tech Concept – buggy hibrid plug-in elektrik dengan penjana enjin turbin gas

Tokyo 2019: Mitsubishi MI-Tech Concept – <em>buggy</em> hibrid plug-in elektrik dengan penjana enjin turbin gas

Mac lalu, Mitsubishi telah mendedahkan model konsep yang digelar Engelberg Tourer iaitu SUV PHEV dengan enjin 2.4 liter dan motor elektrik. Pada Tokyo Motor Show 2019 yang sedang berlangsung ini pula, satu lagi model konsep didedahkan, digelar MI-Tech Concept yang nampak seolah-olah adik-beradik kepada Engelberg Tourer.

Berbanding Engelberg Tourer yang masih nampak seperti SUV sebenar, MI-Tech Concept ini pula nampak lebih liar dengan badan berkonsep sebuah buggy. Ia juga hadir dengan sistem plug-in hybrid, tetapi motor elektrik kereta ini bukan dibantu oleh enjin biasa, sebaliknya menerima enjin gas turbin seperti enjin pesawat bagi mengecas semula pek bateri!

Setiap roda kereta ini diberikan motor elektrik untuk menggerakkannnya, bersama gandar hadapan dan belakang dihubungkan dengan sistem yang digelar Dual-Motor Active Yaw Control (AYC). Dengan respon dan kawalan dengan kejituan yang tinggi pada pecutan serta kuasa membrek, sistem ini didakwa akan memberikan peningkatan yang tinggi terhadap pengendalian dan cengkaman.

Tokyo 2019: Mitsubishi MI-Tech Concept – <em>buggy</em> hibrid plug-in elektrik dengan penjana enjin turbin gas

Ini adalah kerana motor pada setiap roda akan memberikan kuasa yang berbeza, berdasarkan situasi dan ia diagihkan secara tepat. Malah kejituan sistem tersebut boleh ditunjukkan di mana tayar kiri dan kanan boleh berpusing berlawanan arah, membolehkan kereta berkenaan berputar pada satu paksi.

Beralih kepada enjin gas turbin yang berfungsi untuk mengecas sistem elektrik kereta ini, Mitsubishi menyatakan ia digunakan kerana enjin tersebut lebih kompak dan ringan serta menghasilkan kuasa yang lebih besar dari enjin pembakaran dalaman konvensional. Bukan itu sahaja, ia juga menghasilkan gas ekzos yang lebih bersih, malah boleh beroperasi menggunakan pelbagai jenis bahan api termasuk petrol, kerosin dan alkohol.

Dari segi rekaan pula, MI-Tech masih mengekalkan muka dengan rekaan Dynamic Shield Mitsubishi. Namun berbeza dengan model-model produksi yang diberikan lampu hadapan yang tajam, buggy ini diberikan lampu utama dan lampu belakang berbentuk-T. Gril hadapan pula kelihatan seolah-olah dihasilkan menggunakan sekeping aloi kemasan satin bersama jalur-jalur tembaga.

Tiada pintu diberikan pada buggy ini membolehkan sepasang tempat duduk bucket perlumbaan yang terletak dalam kabin nampak dengan jelas dari luar, manakala keempat-empat ruang roda diberikan flare berkotak yang besar dengan kemasan seakan gentian karbon. Boleh diperhatikan, turbin yang menjana kereta ini juga nampak jelas diletakkan pada dek belakang. Kereta ini berdiri gagah dengan pemadanan rim-rim gerasi 20-inci, dengan tayar Falken yang direka khas untuknya bersaiz 245/50R20.

Dalam kabin, ia diberikan papan pemuka yang ringkas dengan warna badan bersama jalur-jalur kemasan tembaga sama seperti pada gril hadapan, dan ia turut diterapkan pada roda stereng. Suis-suis kawalan direka seperti papan kekunci, manakala segala maklumat dibekalkan kepada pemandu menggunakan satu skrin instrumen kecil di belakang roda stereng, dan juga cermin hadapan dengan sistem AR.

Mitsubishi MI-Tech ini turut menerima sistem MI-Pilot, iaitu sistem bantuan pemanduan generasi seterusnya yang menurut syarikat tersebut, ia bukan sahaja berfungsi pada jalan raya biasa, malah juga boleh digunakan pada permukaan lasak dan tidak berturap.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required