Mitsubishi Engelberg Tourer muncul kali pertama di Geneva – enjin 2.4L PHEV, pacuan semua roda S-AWC

Mitsubishi Engelberg Tourer muncul kali pertama di Geneva – enjin 2.4L PHEV, pacuan semua roda S-AWC

Mitsubishi Motor Corporation (MMC) telah membawa sebuah model konsep yang dipertontonkan buat pertama kalinya kepada dunia, iaitu Engelberg Tourer ke Geneva Motor Show tahun ini. Ia adalah sebuah kenderaan yang dipanggil sebagai SUV Crossover, dan dikuasakan oleh enjin plug-in hybrid (PHEV).

Enjin ini terdiri daripada gabungan unit petrol 2.4L, bersama sistem Twin Motor PHEV yang dibangunkan daripada Outlander PHEV dan diberikan beberapa peningkatan, serta sistem pacuan semua roda sepanjang masa. Data prestasinya tidak didedah, tetapi MMC memberitahu ia boleh menghasilkan kuasa yang tinggi dan mengurangkan kerisauan kepada pengguna untuk menggunakannya di tempat yang tiada fasiliti mengecas.

Bateri berkapasiti tinggi yang digunakan pada kenderaan ini terletak di bawah lantai, di tengah kenderaan manakala sistem motor elektrik pula berada pada kedua-dua gandar hadapan dan belakang. Dengan cas bateri penuh serta minyak yang penuh, Engelberg Tourer dikatakan boleh mencapai jarak lebih 700 km, manakala operasi menggunakan bateri sahaja boleh dilakukan sehingga 70 km (kitaran WLTP).

Sistem pacuan semua roda kenderaan ini juga adalah istimewa. Ia mempunyai Active Yaw Control (AYC), yang dapat membahagikan kuasa antara roda hadapan bergantung kepada cengkaman. Komponen ini turut disambungkan dengan sistem Super All-Wheel Control (S-AWC) yang berberhubung dengan sistem brek ABS dan Active Stability Control (ASC) untuk mengawal pecutan, keadaan mengambil selekoh, penghentian serta kuasa yang disampaikan kepada gandar.

Melalui Engelberg Tourer juga, Mitsubishi telah mempertontonkan satu sistem perkongsian tenaga yang dinamakan sebagai Dendo Drive House (DDH). Ia terdiri daripada kenderaan EV/PHEV itu sendiri, pengecas dua arah, panel solar dan bateri yang direka untuk kegunaan rumah. Melalui sistem ini, pemilik kenderaan EV/PHEV boleh mengecas kenderaan mereka menggunakan kuasa yang diperoleh daripada panel solar ataupun menggunakan kuasa daripada kenderaan untuk memberi kuasa kepada rumah dalam keadaan kecemasan.

Mitsubishi bercadang untuk menawarkan sistem ini kepada pelanggan kereta EV dan PHEV bermula hujung tahun ini di Jepun dan Eropah, melalui pengedar rasmi Mitsubishi ataupun pihak ketiga di negara tertentu. Ia bukan sahaja memudahkan, malah juga boleh menawarkan lebih penjimatan kepada pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required