SUV Perodua D55L akan datang bakal guna platform DNGA di M’sia – enjin 1.0L turbo boleh ditampilkan

SUV Perodua D55L akan datang bakal guna platform DNGA di M’sia – enjin 1.0L turbo boleh ditampilkan

Ketika membuat liputan di ruang pameran Daihatsu di Tokyo Motor Show 2019 yang telah pun membuka tirainya, pengeluar kereta Jepun ini hanya mempamerkan empat model konsep funky iaitu IcoIco, TsumuTsumu, WaiWai dan WakuWaku) di atas pentas utamanya.

Namun di sebalik itu, rupanya Daihatsu membuat kejutan dengan sengaja mempamerkan dua unit model konsep SUV kompak tanpa nama. Dalam kenyataan media rasminya juga tidak langsung menyebut pasal model konsep SUV kompak terbabit, jadi pastinya ia menjadi tanda tanya. Malah sewaktu Presiden Daihatsu, Soichiro Okudaira, memperkenalkan empat model konsep funky di pentas utama, beliau juga tidak berkata apa-apa mengenai SUV kompak berkenaan.

Paling misteri, namanya juga dirahsiakan. Walau bagaimana pun, selepas meneliti segala perinciannya, pada pandangan kami, ia hampir akan diproduksikan (dari sudut rekaannya, semua panel kaca ada cop vendor, malah siap ada pelekat penggera keselamatan) dan ia sangat relevan untuk dua pasaran global Daihatsu – Malaysia dan Indonesia.

SUV Perodua D55L akan datang bakal guna platform DNGA di M’sia – enjin 1.0L turbo boleh ditampilkan

Sewaktu wakil Paultan.org, Danny Tan, berbual panjang dengan Presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad, beliau berkata, “Kami juga terkejut (bila ia ditampilkan di TMS), kerana model ini belum pun dilancarkan di Jepun.

Apabila ditanya adakah kemungkinan model SUV kompak berkenaan bakal menjadi SUV segmen-B Perodua D55L, beliau tidak mengiyakannya, tetapi telah memberikan beberapa bayangan, yang cukup membuatkan kami percaya SUV berkenaan bakal tiba di Malaysia sebagai model baharu Perodua.

“Seperti yang saya maklumkan pada Danny, jika dilihat daripada kapasiti enjin model ini iaitu 1.0 liter turbo – apakah maknanya? Tetapi apa yang paling menarik ia adalah teknologi enjin yang baharu. Saya selalu fikir “teknologi adalah untuk semua’. Tapi tidak bermakna saya akan berkata ‘ya’ atau ‘bila’, tapi jika ada sesuatu yang berkaitan, kami akan buat pengumuman,” ujar Zainal ketika majlis makan malam bersama rombongan media Malaysia yang dibawa oleh Perodua ke Tokyo, kelmarin.

SUV Perodua D55L akan datang bakal guna platform DNGA di M’sia – enjin 1.0L turbo boleh ditampilkan

Perodua juga mempunyai kepakaran dalam rekaan untuk SUV. Ketika ditanya adakah Perodua terbabit (dengan pembangunan SUV kompak berkenaan), Zainal berkata, “Jika saya kata tidak, mungkin saya akan berbohong. Ini kerana saya amat berbangga dengan pereka kami yang kini bekerja di Daihatsu, yang terlibat dengan pembangunan tersebut.” Dalam masa yang sama, beliau mendedahkan kini terdapat 30 pekerja Perodua yang bekerja di unit reka bentuk yang berpusat di Daihatsu.

Selain itu, Zainal turut memaklumkan DMC menggunakan Daihatsu New Global Architecture (DNGA) untuk SUV kompak baharu itu.

DNGA lebih kurang seperti platform TNGA buatan Toyota, dan ia telah melalui peringkat kejuruteraan untuk menjadi bukti pada masa hadapan, atau sekurang-kurangnya untuk dekad yang seterusnya. Ia telah direka untuk menampung teknologi dan ciri yang dijangka untuk model kitaran akan datang, yang bermaksud untuk spesifikasi yang lebih tinggi.

SUV Perodua D55L akan datang bakal guna platform DNGA di M’sia – enjin 1.0L turbo boleh ditampilkan

“Jika anda bercakap tentang model yang kita lihat tempoh hari, kita tidak mempunyai banyak input mengenai spesifikasi atau binaannya. Ini kerana ia menggunakan platform baharu DNGA. Dan jika tak silap saya, SUV kompak berkenaan akan diproduksi di kilang Daihatsu di Kyushu,” dedah Zainal lagi.

“Tapi apa yang kami pelajari apabila mencipta platform baharu, kita juga pelajari persediaan produksi. Sebagai contoh, penyediaan bagi proses pemasangan. Apabila pereka kami bekerja di DMC, mereka akan berkongsi info dengan DMC. Jadi, jika kita perlukannya di Malaysia kelak, kita akan tahu ia sesuai diaplikasikan (di kilang pemasangannya),” jelasnya.

Ketika ditanya adakah pasaran Malaysia bakal menerima SUV kompak baharu, Zainal berkata, “Kita sedang mengkajinya, ia ada pasaran untuknya (jenis kereta) mahu pun tidak. Tak pasti lagi. Persepsi di Malaysia akan lain sedikit – adakah dengan enjin 1.0 liter turbo sesuai dengan saiz kerangka (untuk SUV tersebut) dan diterima oleh rakyat Malaysia?”

Hanya ini saja perkembangan yang mampu kami kongsikan mengenai SUK kompak ini. Kena nantikan pendedahan selanjutnya dari Daihatsu sendiri dan kami akan kongsikan bersama anda.

GELERI: SUV kompak baharu Daihatsu di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required