Dalam kehangatan Tokyo Motor Show (TMS) 2019 yang telah membuka tirainya, Daihatsu turut mempertontonkan SUV kompak akan datang, yang ada ura-ura mengatakan ia adalah SUV segmen-B D55L Perodua – dengan kapasiti lima-tempat duduk – lebih kecil berbanding abangnya, Aruz.

Walau bagaimana pun, SUV kompak ini tidak diletakkan sebarang nama, namun ada sumber memaklumkan, ia bakal menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA). Namun demikian, spesifikasinya telah didedahkan, termasuklah dimensi dan penjana kuasa yang digunakan.

SUV Daihatsu seberat 980 kg ini berukuran 3,995 mm panjang, 1,695 mm lebar, dan 1,620 tinggi serta dengan jarak rodanya 2,525 mm. Menjadikan ia lebih besar berbanding model semasa Myvi, yang berukuran 3,895 mm, selebar 1,735 mm, setinggi 1,515 mm dan jarak rodanya 2,500 mm.

Bagi rekannya, SUV tanpa nama ini memiliki gril berbentuk haksogan yang agak besar, disambungkan pada lampu utama yang bersudut tajam dengan lampu nyalaan siang gaya-kening dan juga lampu kabus segi tiga, pengesan parkir hadapan dan jaluran LED menegak. Bentuk bagi lampu utama dan gril membuatkan bonetnya nampak bulat.

Jika dilihat daripada sisi, kelihatan lapisan badan berwarna hitam mengelilingi roda 17-inci (dengan tayar siri 195/60) yang menyerlahkan lagi rupa SUV ini dengan gaya “bumbung terapung” yang menampakkan tiang-C dengan warna sama dengan tona badannya, bertentangan dengan warna hitam pada tiang A-dan -B. Terdapat juga seksyen tingkap kecil pada tiang-C, yang dipisahkan daripada tingkap belakang dengan kepingan kemasan menegak melunjur hingga ke spoiler belakang.

Melewati bahagian belakangnya pula, kelihatan lampu yang agak nipis disambungkan dengan kemasan hitam yang merentangi tailgate, dengan lambang Daihatsu di atas butang pembuka tailgate. Larasan pencahayaan belakangnya lebih kurang sama seperti Myvi – dengan apron yang rendah hasil penampilan “ventilasi” hiasan dan plat nombor yang dipasang di bawah. Untuk pengetahuan anda, SUV merah pada foto ini memiliki kemasan dengan sentuhan dalaman merah, sementara model yang berwarna putih merupakan kemasan standard.

Di dalamnya, ditampilkan dengan lima-tempat duduk, papan pemuka yang didominiasikan dengan sistem infotainmen skrin sesentuh ‘free standing’ yang diletakkan di atas corong udara tengah. Malah corong sudut diletakkan sedikit tinggi, menempatkan ruang untuk pemegang cawan, yang boleh membantu menyejukkan minuman.

Di bawah corong tengah, terletak suis kawalan untuk sistem pendingin hawa automatik dan butang penghidup enjin, sementara perumah konsol tengah menempatkan pemilih gear, punca kuasa, kawalan haba untuk tempat duduk, ruang penyimpanan dan juga tuil brek tangan. Lain-lain ciri termasuk roda stereng dengan butang kawalan dan juga paparan kluster instrumen digital.

SUV Daihatsu ini dijanakan oleh enjin petrol 1.0 liter turbocharged dan intercooler tiga-silinder dengan hamburan kuasa 98 PS pada 6,000 rpm dan tork 140 Nm dari 2,400 hingga 4,000 rpm, dipadankan bersama CVT yang memacu kuasa ke roda hadapan.

Disebabkan ia ‘tidak memiliki nama’, jadi tidak dipastikan bila ia bersedia untuk diproduksi, malah tiada jangkaan masa untuk dilancarkan. Buat masa ini, Perodua belum mengesahkan adakah SUV ‘penuh rahsia ini’ akan dipasarkan di Malaysia. Baru-baru ini kita dapat mengesan model yang sedang dibangunkan diuji di sekitar genting Highlands pada awal bulan ini, yang ‘menggunakan’ badan Axia.

Sebelum ini, pengeluar kereta nasional ini juga pernah mempamerkan X-Concept di Kuala Lumpur International Motorshow 2018, dan jika ini memang SUV segmne-B Perodua, ada kemungkinan besar ia bakal ditampilkan dengan bahagian hadapan yang unik yang diilhamkan berdasarkan model konsep tersebut.