Toyota GR Supra 3000GT Concept – imbau model lagenda Supra TRD 3000 GT 1994 di SEMA 2019

Toyota GR Supra 3000GT Concept – imbau model lagenda Supra TRD 3000 GT 1994 di SEMA 2019

Siapa ingat lagi TRD3000 GT, iaitu Toyota Supra JZA80 talaan Toyota Racing Developement yang jauh lebih buas dari model standard hadir pada tahun 1994 sempena kejayaan Supra di JGTC? Ketika berlangsungnya acara SEMA 2019 di Las Vegas, Toyota telah mendedahkan GR Supra 3000GT Concept, dihasilkan dari Supra A90 generasi baharu yang diinspirasikan dari versi klasik berkenaan.

Supra 3000GT versi moden ini dibangunkan oleh Toyota Customizing & Development (TCD), yang bukan sahaja menampilkan rupa luaran lebih garang seakan TRD 3000GT, malah turut diberikan ubahsuai pada bahagian dalaman dan prestasi pemanduan.

Rekaan paling ikonik dan menyerupai versi asal tampil pada GR Supra 3000GT Concept ini adalah liang pada penutup bonet hadapan (juga bonet TRD serupa digunakan pada Toyota Supra oren Brian O’Conner dalam The Fast and The Furios) dan juga spoiler ‘tiang gol’ pada bonet belakang.

Toyota GR Supra 3000GT Concept – imbau model lagenda Supra TRD 3000 GT 1994 di SEMA 2019

Kemudian kesemua ruang roda Supra ini dilebarkan lagi, bersama bampar hadapan dengan spoiler lebih agresif, serta ‘sayap-sayap’ tambahan diberikan pada skirt sisi dan diffuser belakang. Badan kereta ini tidak dicat semula, tetapi menerima balutan pelakat dari Spin Imaging dengan warna perak seperti TRD 3000GT dan juga serlahan-serlahan berwarna kuning.

Bagi merendahkan dan memberikan pengendalian lebih baik, sistem suspensi asal telah digantikan dengan set boleh laras Custom Street Advance Z dari Tein. Ruang roda lebih lebar berkenaan kini diisi dengan rim aloi forged TSW RS317 bersaiz 19-inci, dibaluti tayar Toyo Proxes R888R dengan saiz 265/30R19 di hadapan dan 285/35R19 dibelakang.

Disebalik rim-rim tersebut pula, anda boleh lihat sistem brek Brembo GT-S yang juga lebih besar dari asal, terdiri dari angkup Forged Monobloc dengan enam omboh bersama cakera 2-piece bersaiz 380 mm di hadapan.

Namun, tiada sebarang pengubahsuaian untuk enjin diberikan kepada kereta ini. Ia kekal dijana oleh 3.0 liter enam-silinder sebaris turbo yang menjana 340 PS dan tork maksima 500 Nm, digandingkan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan dari ZF. Tetapi ia kini menghasilkan bunyi yang lebih garang menerusi pemadanan sistem ekzos binaan khas dari HKS.

Bahagian dalaman GR Supra 3000GT ini juga menerima sedikit sentuhan semula selari dengan rupa luarannya yang kini lebih buas. Tempat duduk asal kereta ini telah digantikan dengan tempat duduk bucket penuh perlumbaan Bride Xero CS yang memenuhi standard FIA. Kemudian, ia juga menerima tingkat taraf sistem audio pembesar-pembesar suara dari Pioneer termasuk sepasang subwoofer yang terletak di belakang tempat duduk.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required