Mitsubishi Xpander Cross didedahkan – model dengan imej lebih lasak, mula dijual di Indonesia 13 Nov 2019

Mitsubishi Xpander Cross didedahkan – model dengan imej lebih lasak, mula dijual di Indonesia 13 Nov 2019

Mitsubishi Xpander sememangnya dikenali sebagai MPV tujuh-tempat duduk dengan rupa seperti SUV. Tetapi mungkin Mitsubishi merasakan ia tidak cukup lasak, dan kini mereka mendedahkan model Xpander Cross yang tampil dengan rupa lebih rugged.

Sama seperti model sebelum ini, Xpander Cross turut akan diproduksi di kilang Mitsubishi Motors Krama Yudha yang terletak di Cikarang, Indonesia dan bakal dijual pada pasaran berkenaan bermula esok, 13 November 2019. Ia kemudian akan diikuti oleh pasaran-pasaran ASEAN yang lain.

Muka Dynamic Shield masih lagi kekal tetapi berbanding model asal, Xpander Cross ini tampil gril dengan elemen seperti dinding kubu seperti pada ASX facelift 2019, kemasan skid plate yang lebih menonjol dan juga lampu utama LED pada bampar yang lebih tegak serta didakwa memberikan pencahayaan yang lebih lebar. Lampu kabus juga kini menerima unit LED.

Mitsubishi Xpander Cross didedahkan – model dengan imej lebih lasak, mula dijual di Indonesia 13 Nov 2019

Dengan pemadanan pelindung sisi plastik sekeliling badan pada kesemua roda hadapan dan kesemua bahagian bawah pintu, Xpander Cross ini adalah 50 mm dari model standard. Bampar belakang turut dirombak semula menampilkan pelindung plastik bersama skid plate berwarna perak bagi diserasikan dengan muka dan kemasan-kemasan sekeliling.

Jika anda perasan lagi, kemasan pada bahagian atas panel nombor pendaftaran kini diberikan warna piano black bagi menyerlahkan lagi imej ‘X’ pada bahagian tersebut.

Bukan sekadar rupa yang lebih lasak, Xpander Cross ini juga tampil lebih 20 mm lebih tinggi dari versi standard bagi memberikan kelegaan tanah yang kini mencapai 225 mm berbanding 205 mm sebelum ini. Ia kemudiannya menerima rim lebih besar berdiameter 17-inci dua tona dengan elemen rekaan lima jejari baharu.

Mitsubishi Xpander Cross didedahkan – model dengan imej lebih lasak, mula dijual di Indonesia 13 Nov 2019

Rel pada bumbung Xpander Cross ini bukan hanya kemasan kerana ia memang direka bagi menerima beban untuk menempatkan ruang storan tambahan. Dua warna baharu tampil pada Xpander Cross ini iaitu Graphite Gray dan Sunrise Orange Metallic – warna kedua yang dinyatakan adalah khas untuk Cross dan tiada pada model standard.

Tiada perubahan ketara dilihat pada bahagian dalaman, namun model baharu ini hadir dengan tema dalaman dengan warna kombinasi hitam dan perang, serta kemasan-kemasan mesh berwarna perak.

Ciri-ciri lain juga msih lagi kekal, termasuk sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, roda stereng boleh laras dengan gerakan teleskopik dan turun-naik, tempat duduk baris ketiga diberikan port USB dan boleh dilipat dengan nisbah 50:50, tombol satu-langkah untuk menggerakkan tempat duduk baris kedua bagi memudahkan akses ke baris belakang, ruang storan bawah lantai pada bahagian kargo, serta tayar gantian diletakkan pada bahagian bawah badan kereta.

Mitsubishi Xpander Cross didedahkan – model dengan imej lebih lasak, mula dijual di Indonesia 13 Nov 2019

Menurut Mitsubishi, Xpander Cross ini menrupakan model yang paling senyap dalam kelasnya (menghampiri 80% indeks artikulasi) kerana ia diberikan material menyerap bunyi dan mengelakkan getaran berprestasi tinggi.

Model ini dijana oleh enjin 1.5 liter 4A91 yang diperhalusi, digandingkan dengan pilihan kotak gear automatik empat kelajuan konvensional atau manual lima kelajuan. Tiada sebarang angka kuasa diumumkan, namun Mitsubishi mendakwa berbanding enjin siri 4A9 berkuasa 103 hp/141 Nm sebelumnya, enjin baharu ini adalah lebih senyap serta menampilkan penggunaan bahan api yang lebih jimat.

Selepas Xpander dilancarkan di Indonesia pada tahun 2017, model berkenaan menjadi model MMC keempat paling laris dalam tahun fiskal 2018, dengan jumlah sekitar 104,000 unit.

“Dengan pelancaran Xpander Cross, kami akan memperbanyakkan kapasiti produksi dan meningkatkan eksport. Kami komited untuk menyumbang peningkatan eksport dari Indonesia, dan juga pembangunan ekonomi Indonesia,” kata CEO Mitsubishi Motors, Takao Kato.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required