Tokyo 2019: Mitsubishi RVR facelift 2019 – ASX muka Dynamic Shield, MIVEC 1.8L berkuasa 137 hp/172 Nm

Tokyo 2019: Mitsubishi RVR <em>facelift</em> 2019 – ASX muka Dynamic Shield, MIVEC 1.8L berkuasa 137 hp/172 Nm

Selepas Mitsubishi Eclipse Cross membuat kemunculan pada 2017, ramai yang menjangka ini adalah pengakhiran untuk satu lagi crossover segmen-B jenama tersebut iaitu Mitsubishi ASX, atau RVR untuk pasaran Jepun. Namun, tahun lalu Mitsubishi membuat kejutan dengan menampilkan facelift baharu untuk model yang telah berada dalam pasaran sejak 2010 ini, diberikan muka ‘Dynamic Shield’ seiring dengan model-model baharunya yang lain.

Ketika kunjungan ke Tokyo Motor Show tahun ini, model facelift berkenaan turut dipamerkan, memberikan peluang kepada kami untuk menatapnya dengan lebih dekat. Di Jepun, RVR hadir dengan dua gred iaitu versi asas M dan juga model spesifikasi penuh G, kedua-duanya hadir dengan pilihan sama ada pacuan roda hadapan atau pacuan semua roda dengan mod 4WD Lock.

Namun kedua-duanya tidak menerima enjin 2.0 liter seperti ASX di Malaysia, sebaliknya hanya hadir dengan enjin petrol NA empat-silinder 1.8 liter MIVEC berkuasa 137 hp dan tork maksima 172 Nm. Enjin tersebut digandingkan dengan hanya satu pilihan kotak gear iaitu transmisi CVT automatik INVECS III dengan enam-kelajuan maya pada mod manual.

Tokyo 2019: Mitsubishi RVR <em>facelift</em> 2019 – ASX muka Dynamic Shield, MIVEC 1.8L berkuasa 137 hp/172 Nm

Seperti yang anda boleh lihat pada unit yang dipamerkan ini, tiada lagi muka ‘adik Lancer’ seperti model sebelumnya, sebaliknya berubah seakan ‘adik Triton‘ pula. Lampu utama ASX 2020 ini direka sepet, mengapit gril seakan dinding kubu yang kelihatan lebih gagah. Ia kemudian diberikan elemen X kemasan krom, bersama lampu kabus LED dan isyarat membelok dengan empat unit lampu disusun menegak dan juga skid plate dalam kemasan perak.

Lampu belakang masih menggunakan kluster lampu yang sama, tetapi diberikan lensa jernih bersama grafik dan bar LED baharu di dalamnya. Bampar belakang juga menerima sentuhan semula dengan rekaan lebih rumit, menampilkan kemasan liang udara palsu, dan juga skid plate seperti gaya diffuser juga berwarna perak.

Model yang dipamerkan ini adalah versi tertinggi G, jadi ia hadir dengan ciri-ciri seperti lampu hadapan, lampu nyalaan siang dan lampu kabus LED, cermin sisi dengan lampu isyarat membelok LED bersama fungsi lipat kawalan jauh, bumbung panaromik, rel bumbung dan juga rim aloi 18-inci.

Tokyo 2019: Mitsubishi RVR <em>facelift</em> 2019 – ASX muka Dynamic Shield, MIVEC 1.8L berkuasa 137 hp/172 Nm

Pada bahagian dalaman pula, sebahagian besar rekaan terutama pada papan pemuka masih lagi sama dengan model sedia ada. Perubahan yang paling ketara dapat dilihat adalah skrin sistem infotainmennya kini lebih besar, bersaiz lapan-inci. Unit yang dipamerkan ini menerima sistem bunyi opsyen dari Rockford Fosgate, menampilkan amplifier berkuasa 710 W, serta sembilan pembesar suara termasuk sepasang tweeter di hadapan dan sebuah subwoofer pada but belakang.

Kelengkapan lain yang ditampilkan termasuk roda stereng balutan kulit dengan butang pelbagai fungsi, sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, sistem pendingin hawa zon tunggal, tombol gear balutan kulit dan pelbagai lagi. Mitsubishi RVR pasaran Jepun ini turut hadir dengan sistem keselamatan seperti bantuan pemantau titik buta dan juga amaran lintasan trafik belakang.

Adakah ASX facelift ini akan di bawa ke Malaysia? Kami tiada jawapan, memandangkan SUV/MPV tujuh-tempat duduk Xpander dan juga Eclipse Cross pun belum lagi nampak bayang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required