JPJ rugi RM60j antara 2016-2018 akibat ketirisan kaedah manual sistem bidaan nombor pendaftaran

JPJ rugi RM60j antara 2016-2018 akibat ketirisan kaedah manual sistem bidaan nombor pendaftaran

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook, mendedahkan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mencatatkan kerugian sebanyak RM60 juta dalam tempoh tiga tahun sejak 2016 akibat ketirisan kaedah manual sistem bidaan nombor pendaftaran kenderaan.

“Berdasarkan kaedah manual sebelum ini, ketirisan direkodkan sebanyak RM60 juta dalam m ketirisan ini berlaku apabila seseorang itu tidak membayar baki 50% daripada nilai bidaan dan ini mungkin kerana nombor yang telah mereka bida tidak ada pembeli dan sebagainya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Walau bagaimana pun, Sistem Bidaan Nombor Pendaftaran Kenderaan Dalam Talian (JPJeBid) oleh JPJ telah berjaya menjana hasil sebanyak RM47 juta dalam tempoh tujuh bulan pelaksanaannya.

Menurut Anthony, hasil itu diperoleh daripada penjualan 39 siri nombor pendaftaran dengan purata kutipan bagi setiap siri sebanyak RM1.2 juta.

JPJ rugi RM60j antara 2016-2018 akibat ketirisan kaedah manual sistem bidaan nombor pendaftaran

“Sistem JPJeBid ini mula dilaksanakan secara berperingkat sejak April lepas dan setakat ini Negeri Sembilan menjadi negeri terakhir atau negeri ke-13 yang kita lancarkan pelaksanaan sistem ini dengan siri NDN, sekali gus merealisasikan sasaran pelaksanaan sistem itu di seluruh negara.

“Jadi hanya dalam tempoh tujuh bulan ia dilaksanakan, kutipan hasil mencecah RM47 juta melalui bidaan bagi 39 siri nombor pendaftaran dengan siri ALL merekodkan hasil sebanyak RM3.4 juta manakala nombor bidaan tertinggi iaitu ALL 1 pada harga RM278,000… ini merupakan satu pencapaian yang saya rasa amat baik untuk meningkatkan hasil kerajaan,” katanya.

Katanya, dalam tempoh tujuh bulan pelaksanaan sistem JPJeBid itu, seramai 109,361 orang telah membuat pendaftaran dalam sistem tersebut dan mereka boleh membuat bidaan bila-bila masa sahaja yang mereka mahu tanpa perlu membuat ‘deraf bank’ sebagai deposit dan sebagainya.

Loke optimis bahawa sistem itu akan menjadi contoh di kalangan negara ASEAN yang lain dengan melihat pendekatan yang dipraktikkan negara ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required