Kia Futuron Concept – SUV Coupe AWD elektrik penuh

Kia Futuron Concept – SUV Coupe AWD elektrik penuh

Kia telah memperkenalkan SUV Coupe baharunya dalam bentuk model konsep yang diberi nama Futuron Concept, model pacuan semua-roda yang memberikan gambaran mengenai hala tuju rekaan terbaharu jenama ini untuk kenderaan elektrik akan datang. Penggayaannya menampilkan “Tiger Face” yang lebar yang menyaksikan penyatuan lampu utama hingga ke gril ‘tiger nose’.

Buat pertama kalinya, ia turut menampilkan rekaan “Star Cloud”, di mana Kia berkata ia diinspirasikan dari nebula di langit malam. Rekaan ini digambarkan menerusi lampu utama LED matrix (bersama elemen rekaan Dragon Skin), serta grafik lampu belakang yang menyerlah. Jaluran LED yang melunjur hingga ke hujung sudut belakang cukup menyerlah bahagian tersebut.

Malahan gambaran sporty turut diketengahkan bagi model SUV ini kerana Kia memang merancang untuk memberikan sentuhan yang lebih bergaya dalam rekaan kereta masa hadapannya. Futuron Concept berukuran 4,850 mm bagi panjangnya, setinggi 1,550 mm dan jarak rodanya pula 3,000 mm.

Kia Futuron Concept – SUV Coupe AWD elektrik penuh

Ia juga dikatakan sebagai kereta sport yang dibina dengan platform SUV, tetapi dengan ketinggian pengendalian yang rendah (untuk SUV) bagi menghasilkan postur yang lebih berdinamik. Kia turut berkata Futuron bakal dipadankan dengan penjana kuasa elektrik sepenuhnya, termasuk menampilkan bateri berkapasiti tinggi yang diletakkan di bawah lantai kabin. Kuasa didatangkan dari empat motor elektrik ‘in-wheel’ yang menawarkan pacuan semua-roda secara elektrifikasi dan tindak balas pendikit yang “sepantas kilat”.

Kabin juga sarat dengan ciri futuristik. Ini termasuklah perumah kaca yang besar yang membentangi bahagian dalaman dengan pencahayaan natural, dan disepadukan dengan pengesan rangkaian LiDAR (light detection & ranging) yang membolehkan pemanduan sendiri Tahap 4. Empat tempat duduk pula diperbuat daripada material yang fleksibel yang menawarkan sudut kecenderungan, dan Kia berkata ia menawarkan pengalaman umpama penumpang kelas pertama dalam penerbangan.

Apabila mod pemanduan-sendiri dihidupkan, roda stereng akan tertarik balik dan tempat duduk berubah menjadi kedudukan sifar graviti. Selain itu, reka bentuk kabin juga diperkayakan dengan lebih banyak elemen pencahayaan Star Cloud pada panel pintu dan corak Dragon Skin untuk sistem pengudaraan.

Pemandu juga boleh menimkati graphical user interface (GUI) yang futuristik yang dibentangi sehingga ke pintu bahagian pemandu dan bersambung pada kluster instrumen dengan skrin infotaimen tengah. GUI dioperasikan oleh teknologi pintar buatan, dan menawarkan data pemanduan dari pemanduan sendiri, penjana kuasa dan juga navigasi. Cermin sisi juga telah digantikan dengan kamera untuk memberikan kemudahan yang lebih canggih.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required