Proton Iriz R5 rampas semula gelaran juara di Grizedale Rally 2019 walaupun berhadapan masalah

Proton Iriz R5 rampas semula gelaran juara di Grizedale Rally 2019 walaupun berhadapan masalah

Walaupun berhadapan dengan masalah tayar yang pecah dan kerosakan sistem brek, pemandu Proton Iriz R5 Mellors Elliot Motorsport (MEM) Oliver Mellors dan juruarah Ian Windress berjaya mengulangi kejayaan pada 2017 dengan menjadi juara Grizedale Rally Stage 2019 pada Sabtu lalu.

Dalam rali yang dilangsungkan di atas permukaan batu kerikil dan dalam keadaan hujan tersebut, Olie berjaya meraih tempat pertama dengan menghabis kesemua lima SS dengan jarak 66 kilometer berkenaan dalam masa 45 minit 58 saat, meninggalkan Jock Armstrong yang memandu Subaru Impreza di tempat kedua dengan masa 46 minit 43 saat.

Manakala Stephen Petch yang memandu Ford Fiesta RS WRC hanya berpuas hati di tempat ketiga dengan mencatatkan masa keseluruhan 46 minit 47 saat.

Menurut Olie, kemenangan di Grizedale kali ini tidak semudah rali-rali sebelumnya. Dia berjaya menamatkan SS pertama dengan kelebihan 22 saat, namun sekitar 7 kilometer dari garis permulaan SS2, tayar kanan Iriz R5 berkenaan pecah tanpa diketahui puncanya.

Lebih teruk, sekitar 3 km SS kedua tersebut berakhir, tayar yang pecah berkenaan turut mengakibatkan hos brek bahagian tersebut bocor, menyebabkan hanya brek belakang yang berfungsi. Walaupun berjaya menamatkan SS berkenaan, Olie kehilangan 40 saat dan jatuh ke tempat ketiga.

Proton Iriz R5 rampas semula gelaran juara di Grizedale Rally 2019 walaupun berhadapan masalah

Pasukan MEM berusaha untuk memperbaiki kerosakan tersebut ketika di tapak servis sebelum bermulanya SS3, namun ia tidak dapat disudahkan kerana kerosakan teruk pada bulkhead saluran brek berkenaan. Olie walau bagaimanapun dapat mengekalkan kedudukan ketiga pada SS3 dan SS4 walaupun hanya berbekalkan brek belakang dan kereta sentiasa tersasar ke kekiri setiap kali pedal brek ditekan.

Tetapi dalam tapak servis sebelum SS5 yang juga SS terakhir bermula, pasukan MEM berjaya memperbaiki kerosakan brek tersebut dan mengambil keputusan untuk memadankan set tayar yang lebih keras pada Iriz berkenaan. Bermulanya SS5, satu lagi masalah berlaku – getah pengelap cermin bahagian pemandu pula tercabut menyebabkan pandangan dalam cuaca hujan menjadi lebih terhad.

Walau bagaimanapun, dalam SS terakhir ini, Olie berjaya mencatatkan masa 59 lebih pantas dari pendahulu perlumbaan, sekaligus memenangi rali ini dengan kelebihan 45 saat di hadapan!

Jika anda tonton video di bawah, pada minit ke 4.18, terdapat sebuah lagi Proton beraksi dalam Grizdale Rally 2019 ini iaitu sebuah Proton Satria 1.3 dengan bampar hadapan dan belakang GTI. Satria berkenaan dipandu oleh pelumba British Matt Cotton bersama juruarah Daniel Nieroda dalam kategori Class 1 iaitu kategori produksi sehingga 1,400 cc. Walau bagaimanapun, Cotton tidak berjaya menamatkan rali ini kerana kerosakan kotak gear pada SS2.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required