Tesla ubah tempoh pengeluaran Cybertruck – varian tertinggi pada 2021, versi asas ditangguh ke 2022

Tesla ubah tempoh pengeluaran Cybertruck – varian tertinggi pada 2021, versi asas ditangguh ke 2022

Dengan pengenalan model Cybertruck oleh Tesla sebelum ini, khabarnya jumlah tempahan bagi trak pikap elektrik berkenaan sangat-sangat menggalakkan. Terbaru, Business Insider melaporkan yang Tesla telah menganjakkan tempoh pengeluaran bagi barisan model trak berkenaan.

Dalam penawarannya yang paling murah, varian Cybertruck dengan motor tunggal serta pacuan roda belakang (dijual pada harga US$39,900 atau RM166,360) dianjakkan pengeluarannya setahun, dan dijangka akan dikeluarkan lewat 2022 nanti. Manakala bagi varian paling tinggi dengan harga US$69,900 (RM291,500), dilengkapi tiga motor serta pacuan semua roda sebaliknya telah dipercepatkan ke tahun 2021, setahun lebih awal daripada pengumuman sebelum ini.

Ini sama dengan pendekatan pengeluaran yang dilakukan terhadap sedan Tesla Model 3, yang turut menyaksikan varian paling tinggi diperkenalkan terlebih dahulu berbanding varian paling asas. Laporan berkenaan juga menyebut Tesla kini telah menerima sekurang-kurangnya 250,000 bayaran pra-tempahan (US$100 atau RM415 setiap satu) sejak diperkenalkan November lalu.

Tesla ubah tempoh pengeluaran Cybertruck – varian tertinggi pada 2021, versi asas ditangguh ke 2022

Sebelum pelancarannya, Tesla memaklumkan yang Cybertruck ini lebih berkeupayaan berbanding Ford F-150. Tidak dijelaskan ketika itu versi F-150 mana yang dirujuk, tetapi di dalam sebuah demonstrasi yang dijalankan itu, jangkaanya ialah Ford F-150 dari varian twin-cab Supercrew dengan enjin 3.5 liter EcoBoost V6 yang datang dengan kemampuan menunda sehingga 13,000 lb atau 5,902 kg.

Sebagai bandingan, Tesla Cybertruck didakwa mempunyai kemampuan menunda sehinga 6,350 kg, dan boleh menampung beban sehingga 1,590 kg. Memetik kata Elon Musk sendiri, versi Cybertruck yang lebih kecil mungkin akan diperkenalkan di masa hadapan, walaupun kebarangkalian itu akan berlaku bukanlah dalam masa tedekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required