Mazda pindah sebahagian produksi dari Thai ke Jepun kerana baht menguat; pengeluar lain turut terkesan

Mazda pindah sebahagian produksi dari Thai ke Jepun kerana baht menguat; pengeluar lain turut terkesan

Kerana matawang baht Thailand yang semakin mengukuh berbanding matawang asing utama dunia, Mazda kini merancang untuk memindahkan sebahagian produksi kenderaannya dari kilang mereka di Thailand ke fasiliti di Hofu, Jepun untuk mengurangkan kos, lapor Nikkei Asian Review.

Buat masa sekarang, kilang Mazda di Thailand mampu untuk menghasilkan 135,000 kenderaan setahun. Model yang terlibat untuk perpindahan produksi ini adalah CX-3 yang dieksport ke Australia – kilang tersebut menghasilkan crossover berkenaan sebanyak 25,000 setahun, dan 14,000 daripadanya adalah untuk pasaran Australia. Perpindahan ini akan dilakukan secara berperingkat, dan ia akan bermula seawal Disember ini.

Matawang baht Thailand naik 8% berbanding dolar Australia dan 6% berbanding dolar Amerika Syarikat tahun ini, sebahagian besarnya adalah kerana lebihan akaun semasa negara berkenaan. Mazda perlu bertindak segera untuk melaras semula strategi mereka bagi mengelakkan dari terjejas kerana baht yang semakin mengukuh ini; General Motors telah pun memberhentikan 300 pekerja mereka di Thailand kerana fenomena ini, dan pengeluaran mereka telah turun 15% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Mazda pindah sebahagian produksi dari Thai ke Jepun kerana baht menguat; pengeluar lain turut terkesan

Tambahan pula, pembekal plat besi berketegangan tinggi untuk Mazda iaitu Nippon Steel turut telah mengurangkan produksinya di Thailand kerana sebab yang sama. Justeru, ia bukan sahaja menjejaskan Mazda, malah melibatkan pengeluar automotif Jepun lain yang turut menerima bahan mentah dari Nippon Steel untuk kilang mereka di Thailand, termasuk Toyota, Honda, Nissan dan Isuzu.

Thailand menghasilkan sejumlah 2.16 juta kenderaan tahun lalu, di mana separuh daripada jumlah tersebut adalah untuk pasaran eksport. Pihak bank-bank di negara berkenaan menjangkakan baht akan terus mengukuh, dan mungkin akan menyebabkan pengeluar automotif lain mengambil langkah yang serupa dengan Mazda.

Menurut laporan berkenaan lagi, kadar tukaran wang asing telah menyebabkan keuntungan operasi Mazda berkurang sehingga 37.5 juta yen dari tempoh April hingga September tahun ini. Mazda juga telah mengurangkan jangkaan keuntungan operasi mereka untuk tahun ini hanya sekadar 60 bilion yen, berbanding 110 bilion yen pada awalnya.

Manakala keuntungan Toyota berkurang sehingga 90 bilion yen dan keuntungan Honda pula berkurangan 50 bilion yen dalam tempoh sama kerana kadar tukaran mata wang ini.

Mitsubishi Motors juga terkesan dengan kenaikan baht ini kerana sebahagian besar kenderaan yang dihasilkan oleh kilang mereka di Thailand adalah untuk pasaran eksport, menyaksikan keuntungan mereka jatuh 22.2 bilion yen dalam tempoh masa enam-bulan kebelakangan ini.

“Kami mengeksport 80% kereta kami yang di buat di Thailand, tetapi sekarang perlu melakukan usaha untuk menjualnya lebih kepada pasaran tempatan,” kata ketua pegawai kewangan Mitsubishi, Koji Ikeya kepada Nikkei.

Satu lagi pengeluar yang banyak menghasilkan trak pikap di Thailand iaitu Isuzu turut merekodkan kerugian kerana nilai baht yang semakin menguat ini. “Kami mengkesport produk dari Thai ke sekitar 120 negara. Kadar keuntungan perniagaan telah jatuh secara signifikant kerana kenaikan nilai baht,” kata presidennya Masanori Katayama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required