Mazda CX-3 facelift 2018 dilancar di M’sia – RM121k

Mazda CX-3 <em>facelift</em> 2018 dilancar di M’sia – RM121k

Mazda CX-3 versi facelift 2018 pertama kali diperkenalkan kepada umum semasa New York International Auto Show (NYIAS) Mac lalu, dan tiga bulan selepas itu, ia tiba di Malaysia dan dipertontonkan kepada orang ramai semasa pameran bergerak di Pusat Beli Belah One Utama, Selangor. Kini, ia telah dilancarkan secara rasmi dalam satu majlis yang diadakan di Pulau Pinang.

Pada bahagian luar, perubahan yang boleh dilihat adalah termasuk pada gril yang kini menggunakan rekaan dua kepingan krom, kemasan krom pada bucu bampar hadapan dan tepi, lampu belakang lebih kecil inspirasi daripada CX-5 baru, rekaan rim aloi 18 inci baru, kemasan hitam berkilat di keliling lampu kabus serta tambahan pilihan warna Soul Red Crystal.

Masuk ke dalam, perubahan yang diberi mungkin kurang jelas, tetapi sebenarnya beberapa bahagian adalah baru seperti corong pendingin hawa dengan jalur merah serta terdapat kemasan ala suede di panel papan pemuka. Kemudiannya konsol tengah turut diubah, kerana ia kini dilengkapi dengan butang brek parkir elektronik (dengan Auto Hold), dan suis pemilih Sport Mode serta tombol kawalan MZD Connect diposisikan semula.

Turut disertakan ialah perehat tangan dengan ruang simpanan barang di bawahnya, serta perehat tangan baru di bahagian tengah untuk penumpang belakang dengan tempat letak cawan padanya. Menambah keselesaan kepada pengguna, kadar NVH CX-3 ini turut diperbaiki dengan penggunaan panel pintu, cermin luar serta lapik bumbung yang lebih tebal.

Walaupun CX-3 facelift ini masih menggunakan enjin sama seperti model sebelum ini, iaitu unit empat silinder petrol 2.0 liter SkyActiv-G berkuasa 154 hp dan 206 Nm tork bersama padanan transmisi SkyActiv-Drive enam kelajuan, ciri dinamiknya telah diperelok dengan talaan semula pada suspensi, stereng kuasa dan casis. Sistem G-Vectoring Control (GVC) untuk meningkatkan kawalan dinamik kenderaan juga masih ada.

Untuk ciri keselamatan, CX-3 facelift datang dengan ciri terkini i-Activsense iaitu sistem Pemantauan Titik Buta (BSM) dan Amaran Trafik Lintasan Belakang (RCTA). Kedua-dua sistem tambahan baru ini menyertai ciri-ciri lain sedia ada seperti ABS dan EBD serta bantuan brek, Dynamic Stability Control (DSC), Traction control System (TCS), Emergency Stop Signal (ESS), Hill Launch Assist (HLA), enam beg udara dan tapak ISOFIX.

Mazda CX-3 <em>facelift</em> 2018 dilancar di M’sia – RM121k

Kelengkapan lain yang ada pada model ini termasuk lampu utama LED automatik, lampu kabus hadapan dan lampu belakang, kemasukan tanpa kunci, butang pemula enjin, tempat duduk pemandu dengan larasan kuasa 10-hala bersama memori, bilah pengelap cermin automatik, pendingin hawa zon-tunggal automatik, paparan head-up display berwarna, paddle shifter, cruise control, sistem infotainmen MZD Connect dengan skrin sentuh tujuh-inci, sistem navigasi GPS, enam-pembesar suara dan kamera undur. Bagaimana pun, ia kini tidak mempunyai bumbung matahari.

Mazda CX-3 facelift ini adalah unit yang diimport sepenuhnya, dan ia dijual dalam satu varian sahaja, pada harga RM121,134 tidak termasuk insurans. Enam pilihan warna diberikan iaitu Soul Red Crystal, Ceramic Metallic, Machine Grey, Deep Crystal Blue, Jet Black Mica dan Snowflake White Pearl, dan setiap pembelian datang dengan jaminan lima tahun atau 100,000 km dan penyelenggaraan percuma tiga tahun atau 60,000 km.


GALERI: Mazda CX-3 facelift 2018 dipamerkan di One Utama

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required