Mazda CX-3 facelift dipertontonkan di 1 Utama mulai hari ini – tempahan dibuka, harga jangkaan RM121k

Mazda CX-3 facelift dipertontonkan di 1 Utama mulai hari ini – tempahan dibuka, harga jangkaan RM121k

Mulai hari ini sehingga 1 Julai 2018 (Ahad), pengedar utama Mazda di Malaysia, Bermaz, mempertontonkan CX-3 facelift di Oval Concourse, pusat membeli-belah 1 Utama. Malahan tempahan bagi crossover segmen-B ini juga telah mula dibuka.

Bermaz turut mendedahkan spesifikasi penuh dan harga jangkaan ‘rasminya’ iaitu RM121,134 (atas jalan tanpa insurans), iaitu murah sedikit berbanding model sebelumnya. Namun perlu diingat, harga ini tidak termasuk dengan kadar 10% cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang akan kembali dilaksanakan mulai 1 September ini.

Didedahkan buat pertama kalinya untuk tontonan global, di New York awal tahun ini, CX-3 facelift kini tampil dengan dua kepingan krom pada gril, sentuhan krom pada luaran, lampu belakang yang diinspirasikan dari CX-5 baharu, roda aloi 18-inci yang direka semula, bingkai tingkap hitam gelap dan lampu kabus serta pilihan warna Soul Red Crystal baharu dari CX-5.

Mazda CX-3 facelift dipertontonkan di 1 Utama mulai hari ini – tempahan dibuka, harga jangkaan RM121k

Di dalamnya, rekaan papan pemukanya telah disemak semula dengan menampilkan kekemasan ala-suede, turut didatangkan brek parkir elektronik (dengan penahan brek auto), perehat tangan beralas dan lebih lebar, lebih sokongan untuk tempat duduk belakang. Perehat tangan tengah baharu dengan tempat letak cawan turut ditampilkan bersama panel pintu yang lebih tebal, kaca pada pintu belakang dan headliner serta pemeterai pintu yang dipertingkatkan bagi membuatkan kabin lebih senyap.

Ciri standard yang masih dikekalkan termasuklah lampu utama LED, lampu kabus hadapan dan lampu belakang, lampu kabus belakang, kemasukan tanpa kunci, butang push-start, tempat duduk pemandu dengan larasan berkuasa 10-hala bersama memori, lampu utama dan bilah pengelap cermin auto, pendingin hawa auto zon-tunggal, paparan utama berwarna, pedal penukar gear, kawalan kelajuan, sistem infotainmen MZD Connect dengan skrin sesentuh tujuh-inci, enam-pembesar suara dan kamera undur. Walau bagaimana pun, bumbung matahari pada model semasa tidak ditampilkan untuk CX-3 facelift ini.

Untuk elemen keselamatan, CX-3 kini menerima Pemantauan Titik Buta (BSM), dan Kepekaan Trafik Lintasan Belakang, walau bagaimana pun i-ActivSense termasuk bantuan pemandu seperti Sokongan Brek Bandar Pintar (SCBS) tidak ditemui. Ciri lain seperti enam beg udara, ABS dengan EBD, dan bantuan brek, Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC) dan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX pada tempat duduk belakang turut ditawarkan.

Mazda CX-3 facelift dipertontonkan di 1 Utama mulai hari ini – tempahan dibuka, harga jangkaan RM121k

Kuasa disalurkan dari enjin petrol 2.0 liter SkyActive-G naturally-aspirated empat-silinder yang ditala semula untuk meningkatkan tork dan lebih menjimatkan penggunaan bahan api dan mengurangkan geseran dalaman. Bukan itu sahaja, ia turut membuatkan enjin lebih pantas bertindakbalas, dan dalam masa yang sama turut mempertingkatkan kehalusannya. Angka kuasa tidak berubah iaitu 151 hp pada 6,000 rpm dan tork 204 Nm pada 2,800 rpm.

Transmisi automatik enam-kelajuan juga dikekalkan, bersama sistem G-Vectoring Control (GVC) yang diperkenalkan tahun lalu, untuk meningkatkan kawalan dinamik kenderaan. Selain itu, suspensi dan sterengnya juga telah ditala semula untuk mengoptimakan karakteristik redaman dan mempertingkatkan tindakbalasnya, sementara tayar baharu juga memiliki hendakan yang lebih optima daripada permukaan jalan dan mengurangkan jarak brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required