Petronas mula jual RON 95 Euro 4M di semua stesen

Petronas mula jual RON 95 Euro 4M di semua stesen

Petronas juga hari ini mengumumkan bahawa semua stesen minyak jenama itu telah mula menjual petrol RON 95 Euro 4M, seminggu lebih awal daripada tarikh 1 Januari 2020 yang digazetkan oleh kerajaan. Petronas Primax 95 dengan Pro-Drive yang dijual kini lebih bersih untuk enjin dan juga persekitaran.

Bahan api baru itu kini mengandungi kandungan sulfur sebanyak 50 parts per million (ppm); angka ini kurang separuh daripada kandungan sama yang terdapat pada petrol RON 95 dengan piawaian Euro 2M sebelum ini. Selain itu, kandungan benzin juga dikurangkan sebanyak 30% kepada 3.5% kini, sementara tekanan pemeruapan dikurangkan sebanyak 7% kepada 65kPa. Ertinya, bahan api RON 95 kini lebih bersih.

“Petrol RON 95 kami telah dipertingkat kepada piawaian Euro 4M di semua stesen-stesen terlibat sejak awal Disember lagi. Dengan peningkatan ini, pelanggan bukan saja akan menikmati pemanduan yang lebih lancar, tetapi enjin turut menjadi lebih cekap dan responsif serta bersih,” ujar Pengarah dan CEO Petronas Dagangan Berhad, Dato’ Sri Syed Zainal Abidin Syed M. Tahir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required