Mewajibkan kerusi keselamatan kanak-kanak tidak ‘popular’, tetapi sangat perlu untuk jamin keselamatan

Mewajibkan kerusi keselamatan kanak-kanak tidak ‘popular’, tetapi sangat perlu untuk jamin keselamatan

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke menjelaskan, meningkatkan keselamatan di jalan raya kekal menjadi keutamaan kementerian berkenaan. Untuk itu, kementerian akan terus membangkitkan isu-isu berkaitan — dan melaksanakan dasar-dasar yang difikirkan perlu – walaupun ada waktunya keputusan sebegitu bukanlah pendekatan yang “popular”.

Beliau merujuk kepada penggunaan wajib bagi kerusi keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan persendirian, sebagai contoh. Katanya, kerajaan perlu bersikap tegas terhadap keputusan berkenaan dan melaksanakannya – yang akan bermula pada Januari ini – walaupun terdapat banyak bantahan dan reaksi negatif daripada beberapa pihak.

Beliau menegaskan bahawa keputusan itu tidak pernah bermaksud untuk menyusahkan ibubapa, sebaliknya sangat penting kerana tanpa penggunaan kerusi keselamatan berkenaan, angka kanak-kanak yang terlibat, tercedera bahkan maut di dalam kemalangan akan menjadi lebih tinggi, seperti yang dapat diperhatikan sebelum ini, lapor Bernama.

Mewajibkan kerusi keselamatan kanak-kanak tidak ‘popular’, tetapi sangat perlu untuk jamin keselamatan

“Sebagai menteri yang bertanggungjawab terhadap pengangkutan dan keselamatan jalanraya, saya perlu melakukan ini walaupun menerima banyak kritikan kerana mengambil tindakan yang dilihat tidak popular ini. Sebaliknya, saya sangat yakin ini merupakan langkah terbaik untuk memastikan keselamatan pengguna jalanraya terutamanya kanak-kanak, dalam jangka panjang,” jelas beliau.

“Kami tahu, ada beberapa pihak yang membantah dan merungut tentang bagaimana kerusi keselamatan ini menjadi beban kepada mereka kerana ia mahal dan menyusahkan. Kami memang menjangkakan maklumbalas seperti ini, kerana setiap langkah keselamatan yang ingin dilaksanakan akan mengambil sedikit masa untuk diterima oleh orang-ramai,” tambah beliau.

Menurut beliau lagi, hal serupa ketika pengguna diwajibkan menggunakan tali pinggang keledar atau topi keledar ketika ia dikuatkuasakan pada 1970an dulu. “Kini Malaysia telah sampai ke tahap penggunaan tali keledar dan topi keledar pada kadar yang sangat tinggi berbanding negara jiran yang lain. Jadi, kita tahu reaksi seperti ini memang akan wujud ketika peringkat awal perlaksanaan,” ujar beliau.

Mewajibkan kerusi keselamatan kanak-kanak tidak ‘popular’, tetapi sangat perlu untuk jamin keselamatan

Anthony juga menambah, tiada tindakan tegas atau saman yang akan dikenakan dalam tempoh enam bulan selepas peraturan ini mula dilaksanakan nanti. Ini kerana, kerajaan mengambil pendekatan untuk mendidik dan membiarkan pengguna terbiasa terlebihd dahulu dengan perubahan berkenaan.

“Kami ingin orang-ramai tahu bahawa ini dalah untuk keselamatan mereka dan kanak-kanak. Sebab itu pendekatan yang lebih lembut diperkenalkan bagi fasa pertama ini. Ia bertujuan untuk mendidik,” tambah beliau. Tentang rungutan kerusi keselamatan berkenaan yang dikatakan agak tinggi, Anthony percaya harganya akan menjadi lebih rendah apabila bekalannya bertambahn nanti. Jelasnya, kerajaan juga memainkan peranan untuk meninjau harga dalam pasaran.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required