Tunggu keputusan kerajaan untuk pembelian 32 unit Toyota Vellfire dan 3,000 unit Honda Accord – Lim

Tunggu keputusan kerajaan untuk pembelian 32 unit Toyota Vellfire dan 3,000 unit Honda Accord – Lim

Beberapa hari sebelum Tahun Baharu 2020, kecoh seketika bila kerajaan dikatakan bakal membeli kenderaan mewah untuk kegunaan menteri dan pegawai tinggi kerajaan. Ia melibatkan pembelian 32 unit Toyota Vellfire untuk kegunaan menteri, manakala 3,000 unit Honda Accord pula untuk pegawai kanan kerajaan.

Isu ini menjadi pendebatan di kalangan netizen di laman media social, yang kebanyakannya tidak bersetuju dengan rancangan kerajaan ini, memandangkan kerajaan pimpinan Pakatan Harapan menyeru rakyat agar berjimat cermat. Malahan ekonomi negara juga acapkali dilaungkan sebagai ‘kurang memberangsangkan’.

Malah beberapa syarikat besar juga dilaporkan berminat untuk mendapatkan tender sebagai pengendali rangkaian kenderaan rasmi kenderaan selepas syarikat Spanco Sdn Bhd yang sebelum ini mengendalikannya, telah tamat kontrak pada hujung 2019. Syarikat besar terbabit termasuklah Naza Group, Berjaya Group, Sime Darby, DRB-Hicom, Samling Group, Comos dan Go Auto.

Tunggu keputusan kerajaan untuk pembelian 32 unit Toyota Vellfire dan 3,000 unit Honda Accord – Lim

Walau bagaimana pun, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, berkata, perkara ini masih belum diputuskan oleh kerajaan, terutamanya pemberian kontrak kepada syarikat yang bakal mengendalikannya.

“Itu (kontrak kenderaan mewah) nantilah, kita berpandukan kepada (keputusan) Kabinet. Tunggu mesyuarat Kabinet,” ujar Lim seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Sebelum ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata, keputusan pemberian kontrak kenderaan itu akan dibuat oleh Kementerian Kewangan selepas mendapat kelulusan Kabinet.

Bagaimanapun tambahnya, Kabinet sudah pun membincangkan mengenai kaedah terbaik yang dapat memberikan penjimatan kepada kerajaan yang antara lain adalah memberikan elaun kenderaan atau menyediakan kereta rasmi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required