Bosch tunjuk penghadang matahari canggih di CES

Bosch tunjuk penghadang matahari canggih di CES

Pameran Consumer Electronics Show (CES) 2020 yang sedang berlangsung di Las Vegas, Amerika Syarikat turut menarik penyertaan syarikat teknologi yang terlibat dalam dunia automotif seperti Bosch. Syarikat dari Jerman ini telah menunjukkan bahagian dalam kereta baru, iaitu penghadang matahari canggih yang dipanggil sebagai Virtual Visor.

Ia masih lagi turun dari atas seperti penghadang matahari untuk pemandu dan penumpang kenderaan yang berada di hadapan, tetapi menggunakan panel LCD lutsinar dan sistem Artificial Intelligence (A.I) untuk mengelakkan pengguna daripada silau akibat cahaya matahari.

Sistem A.I pada penghadang ini boleh mengesan kedudukan mata pengguna, dan seterusnya menggelapkan sebahagian kecil panel LCD tersebut untuk menghalang cahaya matahari daripada menyinar terus kepada mata. Bahagian lain panel LCD yang tidak digelapkan masih membolehkan pengguna melihat keadaan di hadapan kenderaan.

Bosch tunjuk penghadang matahari canggih di CES

Bagi kebanyakan pemandu di seluruh dunia, komponen penghadang yang kita kenal tidak cukup untuk menghalang cahaya silau yang merbahaya – terutamanya waktu matahari baru terbit dan hendak terbenam,” kata presiden Bosch Car Multimedia, Dr. Steffen Berns.

“Virtual Visor dibangunkan oleh pasukan Bosch di Amerika Utara sebagai sebahagian daripada aktiviti inovasi dalam syarikat. Sebagai pembekal teknologi global, kami faham inovasi boleh datang daripada siapa sahaja dalam syarikat, dan kami mahu ia terus berkembang,” kata presiden Bosch North America, Mike Mansuetti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required